- This topic has 31 תגובות, 2 משתתפים, and was last updated לפני 5 שנים, 4 חודשים by אלמוני 8.
-
מאתתגובות
-
שלמה מורןאורח
עד לפני שבוע היתה לשווארמה אוריה במתחם גרינברג (ליד קפה שני) תעודת כשרות מטעם רבנות נשר, תמורתה שלמו משכורתו של משגיח כשרות (שכמובן לא ממש ביקר שם, אבל לא בזה העניין).
לפני מספר שבועות הבהירה להם הרבנות שבנוסף למשגיח הכשרות עליהם להעסיק גם נאמן כשרות, ולשלם לו משכורת כפי שיידרש. בעלי השווארמיה (משפחה מסכנין) קבלו את ההוראה, כי קשה בלי תעודת כשרות.
עברו עוד מספר ימים והרבנות הודיעה כי נאמן הכשרות הנ"ל עובד בשעות הבוקר, ולמען השם יתברך צריך גם נאמן כשרות לשעות הערב. גם זאת קבלו בעלי השווארמיה בהכנעה.
ואז, בשבוע שעבר, הודיעה הרבנות כי כעת עליהם גם להתקין מנעולים על כל אחד מהמקררים, ואולי עוד משהו.
זה כבר היה הקש – בעלי השווארמיה הודיעו לרב יצחק לוי מרבנות נשר כי הם מוותרים על שרותיו, והתקשרו לשרותי כשרות אלטרנטיביים.
בתגובה רב העיר נשר הוציא את הפתשגן המצורף האוסר לאכול בשווארמיה זו.
ולכן מצווה היא לבקר בשווארמיה זו, וכל המרבה הרי זה משובח.
(אני אגב מבקר שם באופן תדיר סתם כי השווארמה שלהם טעימה לי. מדי פעם אני נפגש שם עם חברים אחרים.)שיפודי פרגיתאורחשלום שלמה
על פניו, נשמע כעוולה.
אשמח להבין האם העמדה המוצגת ביחס למקרה הספציפי גובשה לאחר ששמעת את תגובת הצד שמנגד, שלא דרך בעלי השווארמיה?
נסיון החיים שלי מלמד על פערים, לעיתים, בין האמת העובדתית לבין עמדתו של צד אחד, כזה או אחר.
אחד שמתחיל להביןאורחממש לא בסדר. זו חריגה מסמכות שהחוק הקנה לרבנות ואני משוכנע שיהיה ברבנות הראשית מי שיטפל ברב המתעמר. אגב, איך הוא הגיב להאשמות כלפיו?
שלמה מורןאורחשלם אחד שמתחיל להבין
אני מניח שהשאלה "מה היתה תגובת הרב" כוונה אלי… לא דיברתי עם הרב. הדיווח שהבאתי הוא מבעלי השווארמיה, לאחר שהחליפו את תעודת הכשרות של הרבנות בתעודת כשרות אלטרנטיבית.
בכל מקרה – לא חסרים פרסומים בעתונות על מעשי שחיתות חמורים בהרבה של הרבנות. למשל משהו טרי מהשבוע האחרון בקישור הבא https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5556628,00.htmlהמעט שאנחנו יכולים לעשות זה לתמוך באלו שמחליפים את שרותי הכשרות של הרבנות בשרותי כשרות אלטרנטיביים והוגנים. אולי מכאן תבוא הישועה.
שלמה מורןאורחשלום שיפודי פרגית
הנתונים שהבאתי הם מפי בעלי השווארמיה.
אם אתה מעונין להעמיק לחקור בנושא אתה יותר ממוזמן לפנות אליהם (שווארמה אוריה) או אל הרב הראשי של נשר.
ואם אתה מעוניין בעוד מידע על מעשי שחיתות של הרבנות הכנס לגוגל "שחיתות ברבנות ראשית". אין שם רגע דל. בהצלחה..שיפודאורחשלמה, אני מאוד מעריך אותך ואת יושרך ולכן התהיות שלי. נראה לך הגון לקחת מקרה שבמחלוקת, ולנקוט עמדה לגביו בשל דיעה קדומה (מוצדקת ככל שתהיה)? האם לא ייתכן שבעל השווארמיה בעצם סובב אותך, כמו שהוא יודע לעשות היטב לפרגיות הצעירות, על גריל השווארמה?
אני מתרשם שלא בדקת את העניין בצורה סבירה טרם הפרסום. יכול להיות שנוצלת בטעות להפצת fake news. כזה שגורם לחלקנו, שמגיב ותומך אוטומטית, להיראות כמו אספסוף. אני הייתי נמנע מפרסום כזה, ללא בדיקה. לא מתקנים עוולה אחת באמצעות יצירת עוולה אחרת. בלי קשר, אני משוכנע שטעים שם.סיךאורחלשיפוד מסיך: מה בסיפור על השווארמיה נראה לך פייק ניוז? לדעתך הם החליטו לוותר על תעודת כשרות מהרבנות בהתנדבות, ואז הוציאו עלילות על הרבנות?
שלמה מורןאורחשלום שיפוד
ב"מחלוקת", כמו שאתה מגדיר זאת, בין בעל עסק שנפגע ובין רב העיר שפגע בו (על עובדה זאת אין מחלוקת), אני מעדיף לא להיות מהאו"ם, אלא לעמוד לצעד בעל העסק – וזאת כמובן אחרי שהשתכנעתי בצדקת טענותיוץ
מרגע שהטענות הועלו לאור השמש, אתה וכל אחד אחר שמעוניין לייצג את הצד השני – יותר ממוזמן לעשות זאת.שיפודאורחשלמה ונוסף
זכותכם המלאה לבחור צד ולנקוט תמיכה עיוורת ללא בירור העובדות. אף אחד לא פיקפק בזכות זו. אני רק אומר שאני מתאר לעצמי כי יש מצבים מוצדקים לשלילת כשרות, רשיון עסק וכד'. אישית, בטרם נקיטת עמדה, אני נוהג לבחון באופן רחב יותר את הנסיבות. יתכן שעמדתכם אכן מתארת מציאות נפשעת. הייתי ממליץ לבעל העסק לעתור נגד הרבנות בבית המשפט. אם הוא דובר אמת, הוא היה זוכה בדין. אנחנו עדיין מדינת חוק. אישית, תמיכה אוטומטית בעמדה כזו, רק בגלל שמדובר ברבנות, נראית לי, איך לומר בעדינות, "לא הגונה".
שלמה מורןאורחשיפוד יקירי
האם תוכל להבהיר מהו החוק שעליו עברה הרבנות בסיפור המעשה בשווארמה אוריה?
המציאות מלמדת שהרבנות סוחטת מיליארדים מבעלי עסקים במדינה (אנא עיין בקישור הבא https://www.themarker.com/news/1.2814560), ואני מניח שאם היה חוק שהיה מונע ממנה לעשות זאת היה מי שהיה משתמש בו.
בפועל מספר הולך וגדל של עסקים בכל הארץ לא פונים להליכים משפטיים חסרי תוחלת נגד מפעל הסחיטה הזה, ומעדיפים לוותר על שרותי הרבנות ולפנות לכשרות אלטרנטיבית, ולסמוך על קהל הקונים שיעמדו לצידם. כך עשו גם בעלי שווארמה אוריה.שיפודאורחשלמה,
אני לא עורך דין ולא מעניין אותי ללמוד אותו (אפשר לגגל) אבל ברור לכל בר בי רב שהאירוע, כפי שאתה מתאר אותו, גרסתו של בעל השוורמיה, כרוך בעוולה. ברור לי גם שאם אמת הדבר, יש לו סיבה טובה לבדוק אפשרות לתבוע את עוולתו. אבל לא פחות ברור לי שייתכן כי יש פער בין הגירסה שהוא הציג לבין האמת האבסולוטית. פער כזה, מהווה שקר ומזהם גם את קטעי האמת.
אין כמו חטא המרגלים, שקראנו בו לפני פחות מחודשיים, כדי להמחיש את הנבזות של "אמת" זמנית הטבולה בשקר. אין שקר גדול יותר מ"אמת" כזו. רלוונטי גם לפרשה שמסעירה את החברה שלנו בימים אלה ואולי גם לפרשיית השווארמיה (לא בדקתי, וגם אתה לא, כדבריך).
המרגלים פותחים את עדותם באמת: "וַיֹּאמְרוּ: בָּאנוּ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ, וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ הִוא וְזֶה פִּרְיָהּ." עם זאת (אני מקצר…) חלק מהמרגלים ממשיכים את דבריהם בהוצאת דיבת הארץ בקביעתם כי היא "אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ".אני לא מהאו"ם, אבל אני גם לא בעד לקעקע בדרך שקרית את החוק ואת רשויות מדינת ישראל או הקיבוץ. אני בעד הפרדת הדת מהמדינה ובעד העמקה משמעותית יותר של יישום השינוי ביגור. אני נגד עלילות לא מבוססות על איש ציבור הממלא תפקידו נאמנה, גם לו היתה לי דיעה קדומה, כזו או אחרת על השירות הציבורי. אני משוכנע שגם אתה תסכים שאולי הרב שאתה מאשים אותו בשחיתות, אולי בעצם איש ישר דרך, שעושה מלאכתו נאמנה.
האשמה אוטומטית, המסתמכת על דיעה קדומה, היא מעשה אספסוף. אנחנו לא כאלה.סיךאורחלשיפוד -על פי מה שדווח, הכשרות לא נשללה מהשווארמיה, אלא השווארמיה ביקשה ביזמתה לוותר על הכשרות מטעם הרבנות, לטענתם עקב עלות גבוהה ועוד, והחליפה אותה בכשרות אלטרנטיבית. איפה אתה רואה פה עילה לתביעה משפטית?
שלמה מורןאורחשיפוד חביבי
אודה ואבוש – כשהגעתי ל"חטא המרגלים" איבדתי את הקשר.
האם תוכל רק לשם המחשה להביא פרשנות (אפילו דמיונית) שתסביר איך קשר כזה ייתכן – כלומר מה הוא החטא האפשרי של בעלי השווארמיה שמתכתב עם חטא המרגלים?
כאמור, אני מתכוון לדוגמא קונקרטית הקשורה לסיפור שהבאתי מפיהם. תודה. .שיפודאורחשלמה שלום, לדעתך יש כאן התעמרות. על פי ההבנה שאתה מציג, יש חילוקי דיעות כספיים לגיטימיים בין בעל עסק לבין נותן שירות לפי חוק. על פי ההבנה שלי, זו האשמה אוטומטית המסתמכת על דיעה קדומה. אז איפה אנחנו נפגשים? ומה דעתך על ההבנה שלי?
שלמה מורןאורחנ.ב. עיקר שכחתי: אותה דרישה להתקנת מנעולים אמרה שהמפתחות יימסרו למשגיח הכשרות.
-
מאתתגובות