בית / כללי / "צומת יגור" (אתר יגור באינטרנט) לאן?

"צומת יגור" (אתר יגור באינטרנט) לאן?

מחשבות על חופש הדעה וזכות הציבור לדעת מול זכויות הפרט והגנה על חברים ומוסדות.

גדי רביב, זאביק לב ובן קול – מערכת האתר

רקע

בזמן האחרון הופיעו באתר תגובות הכוללות האשמות חוזרות כלפינו, המערכת, בעניין מגמתיות, עריכה מוטה, אינטרסנטיות מוסדית, זלזול בחברים התנשאות וסתימת פיות – וכל זאת לכאורה משיקולים לא ראויים. ראינו לנכון לענות להן באופן מרוכז על ידי מבט כללי (המבט שלנו כמובן) על האתר, ולהציג את השקפת העולם שלנו ביחס לתפקידו. במוקד הדיון: מגבלות הפרסום והשיח באתר

מה מיוחד באתר ביגור

האתר נבנה כדי לענות על הצורך בכלי תקשורת נגיש וגמיש המאפשר פרסום מהיר של מידע לציבור, ולאפשר תגובות מיידיות של הקוראים והבעת דעה. היתרון של האתר על הפרסום ב"יומן" שיוצא רק מעת לעת, ועל "חצר יגור בפייסבוק" המחייב את הכותבים להזדהות הוא האנונימיות כלומר, האפשרות לקיים שיח ציבורי רחב (כל אחד יכול לכתוב, ולפרסם אנונימית) ומיידי.

ברב מוחלט של אתרי הקיבוצים ניתן לכתוב רק בשם מלא ולא במקרה תדירות הכתיבה בהם נמוכה מאד.

אין לנו ספק שקיומו של האתר האנונימי ביגור בשנים האחרונות, אמנם בצורה מפוקחת ומבוקרת, לאחר שהיה "סגור" תקופה ארוכה בגלל איומים בתביעות דיבה של חברים, איפשר השתתפות ציבורים רחבים בשיח הקהילתי שאחרת היו מדירים עיניהם ממנו ככותבים וכקוראים. כמו כן איפשר האתר, בייחוד בימי השינוי הדאוגים, אפיק שאלות ותשובות מיידי בין החברים למובילי השינוי שזכה לברכות ומחמאות רבות. קיומו של השיח הזה התאפשר על די הביטחון של החברים לשאול, והביטחון של בעלי התפקיד שהציבור לא עוין, ולא מקנטר.

לצורך הבקרה וריסון הדברים באתר, נוצר התקנון נוהל הכתיבה באתר, שמעבר להיותו הסמכות לסינון ועריכת הדברים (מדובר מיעוט מבוטל) מהווה, גם אם לא התכוונו מחבריו לכך, נסיון נדיר לניסוח אתיקה לשיחה חברית בקיבוץ.

חופש הביטוי מול זכויות הפרט

אין טוב בלא רע, החופש לכתוב בצורה אנונימית מביא איתו גם את הסכנה של התקפה על חברים, ממלאי תפקידים ומוסדות דרך סגנון כתיבה פוגעני, מכוון או לא. "נוהל הכתיבה באתר" שנוסח בקפידה, בא להגן על חברים ומוסדות מפני פגיעה והלבנת פניהם ברבים קרי, התקפות, ביקורת, לעג, הוצאת דיבה וכל צורה אחרת של דיון העשויה להעליב או להכאיב, ולגרום לאדם או לקבוצה בתוכנו שעליהם להתגונן מפני הקהילה בה הם חיים.

האתר כמו היומן, איננו עיתון. בשונה מהעיתונים והרשתות החברתיות שסביבנו, האתר הוא קודם כל מדיה קהילתית ומשפחתית. הוא רואה את הדיון הציבורי אבל גם את החבר, הוריו, ילדיו, עברו ועתידו במקום הזה. שיח תוקפני וביקורתי הוא חרב פיפיות בכל מקום בו מתקיימות מערכות יחסים בין בני אדם. הוא פורח בעיתונים ובאתרי האינטרנט, היכן שאין קשר ישיר ומסגרת קהילתית-משפחתית משותפת כמו בקיבוץ.

מכאן הזהירות הגדולה שלנו, ואולי אפילו ההגזמה לפעמים, בפרסום דברים שיש בהם ביקורת ישירה או משתמעת. זכות החברים להגנה על שמם, עבודתם, הישגיהם, וכל ממד אחר שבו הם רואים את עצמם, קודמת לדעתנו לזכות חברים אחרים להאשים, לשפוט, להגיב, לבקר ולטעון. בעינינו זכות ההגנה קודמת לזכות הטענה. זה מעצבן ומתסכל לבעלי הדעה אבל צורך קיומי לכל השאר.

הגנה אחרת שאנו מנסים לתת, לעצמנו וגם לבעלי תפקידים, הוא החירות לענות לשאלה או לטענה מבלי להיגרר לויכוח טענות וטענות-נגד. להבדיל מהאדם ששולח תגובה בעניין ספציפי ונקודותי, אנו מתכתבים כל הזמן עם הרבה מכותבים, אין לנו את האפשרות לפתח ויכוח מתמשך ("פינג פונג" טענות וטענות נגד) עם כל אחד.

כשכל מה שנדרש הם מסך, מקלדת, וכפתור "שלח" – קשה לעמוד בפיתוי לפרוק את כל מה שעל לבך על כל אחד, ולידע את כל הקיבוץ בעוולות שנגרמו לך. עלינו האחריות לחשוב על השלכות הפרסום, קודם כל במקרים (הנדירים והקיצוניים!) שיש בהם סכנה להידרדרות לתביעות דיבה, וברוב המקרים, פשוט להיות רגישים לפרט שנפגע ולמשפחתו. מטבע הדברים, בעלי תפקידים, ממוסדים או התנדבותיים, חשופים יותר לפגיעה. ואיננו מוחלים על כבודם, שמם הטוב, וזכותם להרגיש אהובים ומוערכים ביגור, גם אם הציגו את מועמדותם לתפקיד ציבורי וכאילו "ידעו מראש לאן הם נכנסים".

לאור ניסיון העבר אנו מודעים לסכנה של הפיכת האתר למדמנת האשמות והשמצות המקרינה במעגלים מתפשטים על הקהילה כולה. למילה הכתובה יש כח מעבר למילה הנאמרת כתם שהודפס ופורסם, מים רבים לא ינקוהו. מעבר לכל זה, קיימת האפשרות שההאשמות אינן נכונות, והמערכת איננה רוצה ואיננה יכולה להיות הגוף הבודק, חוקר ומחליט בסיטואציה הזו. נוהל הכתיבה באתר מציין זאת במפורש.

סוף דבר

בהרכב הנוכחי, מערכת האתר תופסת את עצמה כמשרתת ציבור שחי ביגור מתוך הסכמה, אמון הדדי ורצון טוב. זה היחס שלנו לחברים מהשורה וגם לבעלי התפקידים. כואבת לנו המציאות בה חברים תופשים את יגור, ולו בשעת צער ורתחה, כקונספירציה נגדם, כ"מדינת משטרה", עם עיתונים מטעם שבאים לשרת דיכוי, ניצול וטרור של אזרחים. צר לנו שאנשים חיים ביגור בהרגשה שהם תחת שלטון זר ומשטר דיכוי. ייתכן והצוות הארגוני ייתן את דעתו על הקמת גוף פנימי שיהיה הכתובת לחברים בעלי טענות ומענות כנגד חברים אחרים או מוסדות הקיבוץ.

אנו משקיעים באתר מתוך האהבה לשיח הציבורי והאהבה ליגור, שעות רבות, כולל מזמננו הפרטי, חשופים בעצמנו לאותה הביקורת וההתקפות שאנו מנסים לחסוך מהחברים ביגור שבסך הכל רוצים לחיות את חייהם בשקט. לא נדפיס האשמות, שמועות, ורמזים, לעג וכיוצא בזה מצד חברים אנונימיים ולא אנונימיים, כלפי חברים אחרים.

נכון, אפשר גם בלי ביקורת ו"צנזורה". יש לזכור שכבר היינו בסרט הזה. הניסיון להוציא את הבקרה על התגובות מידי הקהילה ו"המערכת" ולהשאיר את האחריות והזהירות לחברים, נוסה ונכשל. האתר נסגר.

כחברי יגור, אנו מאמינים בערכו של האתר ומצפים מהחברים, מתוך הבנה, רגישות ואיכפתיות, קודם כל אחד לשני, לשמור עליו, חברי, מרוסן, ומכבד.

הדפסה

אודות בן קול

מלך האנדלים, מנתץ השלשלאות, אם הדרקונים ועורך האתר.

בדוק גם

פתיחת מדור בחירות לראשות המועצה

הודעה מטעם מערכת האתר בעוד פחות מ – 3 שבועות. ב – 30.10.2018 תיערכנה הבחירות …

11 תגובות

  1. למערכת האתר שלום
    אני מעיין כמעט מידי יום באתר. זהו כלי התקשורת היגורי הזמין ביותר.
    אני מודע לנושאים שאתם מעלים ברשימתכם ומסכים איתכם. ברור לי שאנונימיות מוחלטת היא פתח לפריצת כל גדר. גם ברור לי שחוסר אפשרות לאנונימיות, היא צמצום של מספר המגיבים והכותבים (למרות שאני אישית לא נזקק לה). גם תגובותיכם מאופקות וחברתיות.
    אתם עושים עבודה חשובה וראויה להערכה.

  2. העליתם את הנושא החשוב, השקעתם בכתיבה ואתם ראויים לפידבק. ראשית, אני מסכים עם מה שכתבתם. אני לא שותף לחלק ניכר מהביקורת שאתם טוענים כי מופנית אליכם. אני חושב שמדובר בערוץ תקשורת חשוב, בעיקר לאוכלוסיה גדולה שאינה מקושרת ל"ערוצי העברת המידע" המסורתיים. אני לא מתרגש מהטענה להיותכם "שופר של הממסד". יותר מזה, בעיני, אתם חלק אינטרגרלי מהממסד וזה בסדר גמור, בעיקר כשאתם מאפשרים במה די פתוחה לדיעות מנגד מכובדות ומכבדות, ובעיקר כשיש ערוצי ביקורת אחרים.
    ובכל זאת, אנסה להצביע על נקודת חולשה שאני רואה בפועלכם; הגדרת ייעודי היומן/אתר ו/או במימושם. יכול להיות שהגדרתם מטרות ראויות, אולם תגובות רבות ואף טורים מסויימים אינם משרתים יעדי ערוץ כזה, ממומן מכספי המיסים של כולנו, שהייתי מגדיר כמתקבלים על הדעת.
    מחד אתם מציינים כי היומן עוסק בענייני יגור, מאידך, אתם מאפשרים במה לטורים פוליטיים, תרבותיים וחברתיים המביעים עמדות קיצון בחברה הישראלית, כאלה שבליבת מחלוקות שממילא קיימות וגם כך מפלגות ומפוררות; כאלה שהקשר בינם לבין קהילת יגור בעיקר אסוציטיבי, אם בכלל קיים. פרסום מהסוג הזה ייתכן ומהווה עבור הכותב כלי לשחרור קיטור, אולי אף למימוש עצמי; ואולם לאחרים, בעיקר לכאלה שהגיעו מרקע ישראלי לא קיבוצי, הן גורמות לחוסר נוחות, ולעיתים רחוקות אף לתחושה של חוסר שייכות. מכאן יצא שכרנו בהפסד. נקודה לחיזוק. בעבר, כשכבר התפתח דיון, לא ניתן היה שלא לחוש את הסובייקטיביות בתעדוף התגובות. השתפרתם בכך במידת מה.

  3. תודה על ההתייחסות. אני מניח שרוב הקוראים מבדילים בין יגור, חבריה ואורחות חייה, לבין רשימות המפורסמות באתר או במדיה אחרת ועוסקות בסוגיות כלליות בחברה הישראלית. כשמדובר בנושאים כאלה, ולא נוח לך עם הדעה, וותר על הקריאה. זה לא דבר שקל לעשות כשהדברים נוגעים אליך ישירות. עקרונית, אין לנו עניין בפרסום הודעות או מניפסטים של גופים חיצוניים, אבל אנחנו מברכים על כל ביטוי וחשיפה מצד חברים ביגור כל עוד הוא לא מכוון אישית כלפי חברים בתוכנו ולא כולל תכנים גזעניים או אלימים. באופן כללי כשמדובר בנושאים כלליים וכאלה שבחדשות אנחנו פחות רגישים ומגוננים מאשר בהתייחסויות לאנשים ומוסדות ביגור. נשמח לקבל דוגמאות ל"תיעדוף" דעות פוליטיות מצידנו בעבר.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למשל התעמולה של מנכ״לית התק״צ ואחרים למען מפלגת העבודה

  5. חברי יגור מוזמנים להציג את דעתם. עדיף בגלוי.

  6. גדי, שלום
    דבריך מאפשרים יותר מאשר נהלי האתר הכתובים, אך אין עניין להתעכב על כך. פניי קדימה ולכן אחליק גם על ההיתממות החיננית. מטיפול שלך בשירשור אחר היום, וביחס לאישורי פרסום שניתנו בעבר, אני מתרשם כי הפנמתם חלק מדבריי וכבר התחלתם ליישמם; התקדמנו וזה חשוב.
    אני רואה שאדם נוסף הגיב, ועל כן אחדד כי ממש אין עניין לסתום פיות. אף מרואיין לא צריך אישור מאף אחד להביע את דעתו הפוליטית בקונטקסט הריאיון. אמנם, לענ"ד היה נאות יותר מצידכם לשאול את המרואיינת, לאחר אחד ממשפטיה, האם התנועה הקיבוצית היא חלק מה"שמאל הישראלי" וכיצד הדבר עולה בקנה אחד, עם הצבעת רוב חבריה שלא למפלגת שמאל. לי התשובה ברורה לי וכשמתאפשר לי, אני נוטה לטולרנטיות ביחס להתנהלות שגויה, במיוחד מצד מי שכה משתדל, על כן אניח זאת בצד.
    לאור עצתך אליי, ומען הסר ספק, ככלל, אין לי בעיה לקרוא דיעות מנוגדות, להיפך, הן יותר מעניינות ומרחיבות דעת. הבעייה היא במימון קהילתי של פלטפורמה שיותר מדי פעמים נעשה בה שימוש להשתלחויות ואף להסתה גזענית כנגד מיעוטים בחברה הישראלית וכנגד מוסדות לאומיים (ללא האשמה כלשהי, ולגמרי בשוגג מצידכם. לזכותכם ייאמר כי כשהוער לכם, תיקנתם. חסוך מכולנו את הצגת הדוגמאות, העיקר הנקודה).
    לסיכום דבריי, למרות דבריך, מיסי הקהילה לא נועדו על מנת לממן פלטפורמה שפוגעת בקהילה, או בחלקים ממנה. תקן אותי אם והיכן שאני טועה. תודה

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זו תגובתך לדוגמא שביקשת וקיבלת?

  8. סליחה על התגובות הקצרות.
    לנתבג, אתה מוזמן לשאול את השאלה באתר או בכל מדיה אחרת והדס תענה אם תרצה. בטוח היו עוד שאלות חכמות ומבריקות שלא שאלתי. אשמח לראיין ולפרסם דעות והשקפות של חברים בכל נושא. בכל מקרה הכתבה לא באה לעשות תעמולה למפלגת העבודה ואם זה מרגיש ככה למישהו הוא מוזמן להתווכח. אין שאלה מבחינתי לגבי הלגיטימיות של הראיון והדברים שנאמרו.
    לגבי המימון הקהילתי לפלטפורמות גזעניות וכו… זה באמת הרבה עניין של שיקול דעת. למשל, נפסול את הביטוי "מוות לערבים" אבל לא נפסול ביטוי כמו "הכיבוש משחית" או "פשעי הכיבוש". קריאה לרצח אינה דומה לביקורת פוליטית גם אם קיצונית. ההבחנה החשובה היא כאמור, בין דברים המתפרסמים על ידי חברי יגור ומטעמם שלהם יש לנו יותר מחוייבות במסגרת הדיון הפתוח בקהילה, לעומת מיחזור חומרים מבחוץ, היכן שמדובר בקידום אג'נדה פוליטית.
    אני ממש לא מסכים שדעות פוליטיות מכל סוג באתר, אמורים לגרום לחברים החושבים אחרת להרגיש לא בנוח. הטוקבקטיסטיות היא חלק מהמציאות, וכל עוד אינה מטילה רפש אישי בחבר או מוסד ספציפי בתוכנו אפשר לחיות איתה.
    למשתמש האנונימי, כן. זאת דוגמה טובה. באמת אני ככתב, וגם כעורך, מוטה לחשיפת העשייה של חברי יגור הנעשית בשם חברי יגור, ולמענם, גם אם היא חלק מהשקפת עולם פוליטית. המציאות היא שמנהיגות הקהילה והתנועה שלנו שייכת לזרם פוליטי מסויים. ככתב הרבה יותר מעניין לי לפרסם דברים ממישהו שמעורב בעשייה מסתם דעות. כאמור, הפלטפורמה של היומן והאתר פתוחות ומזמינות לכל מי שרוצה להביע את דעתו והשקפתו בכל נושא, כל עוד הוא לא משתלח בחברי יגור, ועדיף בגלוי.

    כמערכת נשמח להתייחס לדוגמאות אחרות להיותנו "מוטים".

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    גדי אולי המנהיגות שייכת לזרם פוליטי אבל לא התנועה לא הקיבוצים וודאי שלא החברים משתייכים לזרם כלשהוא
    העובדה שמי שלא מהממסד דעותיו הם סתם דעות כדבריך מסבירה את הכל ומייתרת את הויכוחים שכן דעת המערכת שאותה אתה מייצג מסבירה הכל

  10. היא רק מסבירה איך עובד עלון, עיתון או מדיה.

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קרא שנית את דבריך ותראה כיצד אתה הופך את שנאמר ומנצל את כוחך לעשות באתר כרצונך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *