בית / כללי / שלמת בטון

שלמת בטון

תערוכה יוצאת דופן וגלריה חדשה ביגור
"עמק זבולון – שלמת בטון" : מפגש מרתק, באמצע החגים, בגלריה חדשה, "גלריה חוץ", בין הסטוריה מקומית וקיבוצית, ואומנות מודרנית בלב מתחם קניות ב"חוצות יגור"
לא כל תערוכה שנפתחת בקיבוצים זוכה לכיסוי דף שלם בעיתון "ידיעות הקיבוץ".  חברו כאן שלוש סיבות: האומץ לפתוח גלריה חדשה בזמן שגלריות בכל הארץ נסגרות, החידוש של פתיחת גלריה בלבו של מרכז מסחרי, והערוכה עצמה – איכותה וחשיבותה.
בתערוכה: 7 אמנים חברי קיבוץ בעבר או בהווה, בהם מוכרים ומוערכים כיוצרים מהשורה הראשונה בארץ (הילה בן ארי שלנו!) , ויצירות שונות, חלקן נוצרו במיוחד לתערוכה המערבות ומעמתות מרכיבים שונים בזהות הישראלית והקיבוצית אלו עם אלו בשיח על-זמני, של עבר ועתיד.
כיתת קרני עם עד הכתב, רגליו עד ליגור ונפגש עם האוצרת והמפיקה רעות רדרס אוחנה ותמר קלוג, מנהלת המתחם לכתוב את הסיפור שמאחורי הגלריה והתערוכה. מתמר שמע כיצד רצתה להפוך חלל פנוי במתחם, חנות שעומדת ריקה, לגלריה או לסדנה לאומנות, ולכן פנתה לרעות, שעומדת לקראת סיום לימודי אוצרות (תואר שני) שכבר היתה מעורבת בהפקת חמש תערוכות במהלך לימודיה להפיק את התערוכה. במקביל לפניה לרעות, השיגה תמר את האישורים מצד התאגיד, מצד המועצה, ומצד המנהל, וגם תקציב של 5000 שח להכנת המקום והחומרים. התערוכה נפתחה ב 10.10 בהשקה מכובדת ומקצועית, בהופעת זמרת, ובהשתתפות אורחים רבים. את דברי הברכה המרכזיים נשאה מנכ"לית התנועה הקיבוצית הדס ילין. במהלך הראיון שיתפה רעות עם הכתב את שיקוליה בעניין איתור היוצרים המתאימים לתערוכה ותקוותה שהגלריה תהפוך למרכיב קבוע, ונכס תרבותי ורוחני, אם לא כלכלי של המתחם. לחזון הזה דרך שותפים רבים, אבל אולי את השאפו הכי גדול צריך לתת (דעתי האישית, ג.ר.) לגורמים העסקיים ביגור: דירקטוריון חוצות יגור, ואחי"ג שגילו פתיחות ואומץ ליוזמה.
בינתיים גילו בתערוכה עניין רב, מלבד המבקרים הרבים, ביניהם ראשי המועצות  האיזוריות יזרעאל וזבולון, התקשורת הקיבוצית (שאף פירסם פוסט מיוחד בעניין בפייסבוק) ואפילו ילדי ג'-ד' ביגור.
שאלות לרעות:
מה עושה אוצרת? האוצרת אחראית על ארגון התערוכה. האוצרת בוחרת את נושא התערוכה ועורכת עליו מחקר. על פי הנושא בוחרת את האמנים והיצירות המתאימים לרעיון המרכזי של התערוכה, ומסדרת את היצירות בחלל הגלריה באופן המדייק את חווית הצפייה.
איך הגעת לרעיון של התערוכה הזאת? כשתמר פנתה אלי, היו לי מספר רעיונות לתערוכות. פניתי איתם אל ראש החוג באוניברסיטת חיפה, ד"ר יוחאי רוזן, שהתלהב מעצם החזון של פתיחת הגלריה ומההזדמנות לשלב בה עבודת סטודנטים בהמשך, וגם ייעץ ונתן הפניות לתערוכה הנוכחית. הנושא של עמק זבולון כתערוכת פתיחה ראשונה נראה לי הנכון ביותר.
איך בוחרים יצירות: זאת עיקר העבודה. קודם כל לבחור את האמנים. פניתי לרבים וטובים, שברובם שמחו ונענו לפנייתי אך קיבלתי גם סירובים. ואז התחילו הנסיעות. נסעתי בלי סוף ונפגשתי שעות ארוכות , לפעמים כמה שעות, עם האמנים, דיברנו על הנושא ובעיקר ראיתי את העבודות שלהם, עשרות רבות של עבודות מרתקות, עד שמצאתי את העבודה הנכונה, עבודה שמרגשת אותי קודם כל ושמתאימה לי בול לנרטיב של התערוכה.
מפגש מרתק במיוחד? כן עם עידית לבבי גבאי מטבעון (במקור מקיבוץ מרחביה) שבשיחתנו הטלפונית הראשונה סירבה להציג בתערוכה אך הסכימה להיפגש בשמחה, גם בתחילת פגישתנו אמרה "לא". ואז אמרתי משפט אשר גרם לה לשנות את דעתה ולתת יצירה משלה לתערוכה. בשלב הזה החליטה לבבי גבאי שהיא נרתמת לעזרתי ולהצלחת התערוכה, נפגשה איתי ארבע פעמים ועל הדרך לימדה אותי שיעורים חשובים. מה שריגש אותי במיוחד שלאחר שנבחרה היצירה שלה, החליטה להוסיף ליצירה עוד מרכיב במיוחד לתערוכה. בסופו של  דבר היא מציגה בתערוכה שתי יצירות שמפרידות בינהן עשרים שנה ומשקפות את השיח בין התקופות בחיי המדינה וחיינו שלנו.
תגובת המבקרים? הרבה תגובות מרגשות כמו, "לא ידעתי שאומנות יכולה להביא אותי להתרגשות ודמעות". כמובן לא כולם.
איפה מצאת זמן לכל זה בין גידול 4 ילדים והוראה בבית ספר? כשאדם עושה את מה שקרוב לליבו נמצאים לו הזמן והכוחות. המקום שמחבר את האומנות והאומנים לחברה הוא המקום שבו אני רוצה להיות וכנראה שגם מוציא ממני את המיטב. אני בתוכי צריכה מאוד את החיבור בין חומר לרוח ובין שכל לרגש ובין אדם לאדם, והתערוכות שאני אוצרת מחוללות בשבילי את החיבור הזה ואני מקווה שגם בשביל עוד אנשים.

חלונות
עמק זבולון – שלמת בטון: הסבר כללי
לכאורה סיפורו של עמק זבולון מתגמד לצד סיפוריהם של עמקים שכנים. הוא כמעט ולא נשמע בשיח ההתיישבותי, אולי משום שהוא נושא קול אחר, ומזוהה בתודעה כעמק המפעלים.
שם התערוכה "שַׂלְמַת בֶּטוֹן" הוא אוקסימורון הלקוח משירו של אלתרמן. השַׂלְמַת היא צבעונית, קלילה ויפה, פתוחה, נשית ומזמינה למחול. הבֶּטוֹן אפור, נייח, כבד ומוצק. התערוכה מתבוננת במציאות החייה במיזוג בלתי-אפשרי זה.
התערוכה מציגה פרספקטיבות רטרוספקטיביות שונות על ילדותה של הציונות, ומבקשת להתעכב רגע במבט מפוכח וביקורתי על הזווית הנשית הנעדרת מהשיח הציוני, על הפאתוס הציוני ועל הניסיון ליצור מודל ישראלי. כשהכול מגויס למען המולדת, גם האמנות מתגייסת.
העבודות בתערוכה מציגות דיאלוג בין ההווה לעבר, בין זיכרון הנושא מחוש וגעגוע לתמימות של ימים עברו, לבין מה שמתהווה היום והשלכותיו על העתיד. דיאלוגים אלה קיימים בתערוכה ברובד התחבירי וברובד הזמן.
התערוכה חושפת את הכאב והמבוכה כמו גם את היופי, הגלומים במציאות הבלתי פתורה זו.

בשישי הקרוב 1.11 מתקיים בתערוכה שיח גלריה
בנוכחות כמעט מלאה של האמנים בשעות 10:00-12:00

שעות פתיחה במהלך נובמבר
ימי שישי 9:00-13:00
שבת וראשון 10:00-12:00, 16:00-18:00
16.11 נעילת תערוכה

תגובה אישית: אני ממש לא חובב אומנות. גם הפעם עברה פתיחת תערוכת לידי. ההחלטה להפוך את התערוכה לאייטם ביומן הכריחה אותי להתעכב ולעצור ולהסתכל, בתחילה על התמונה של המיצג של הילה בנארי, ובהמשך על המוצגים בגלריה. פתאום ראיתי (בעיניים הסובייקטיביות והאישיות שלי כמובן) את שאיפת האדם למעלה דרך העת, הטוריה והקלשון וגם  ודרך הגוף (אצל הילה בנארי) ואת הגלגול של הטלית היהודית לגופיית העבודה בקיבוץ אצל עידית לבבי גבאי ורחב לבבי.

גדי רביב

הדפסה

אודות מערכת האתר

בדוק גם

אסיפה 8.1.26, יום ה' בשעה 20:00 במועדון – תב"ע

אסיפה מס' 1.2026 – הזמנה שניה מעודכנת 1. אישור סדר היום. 2. א. הצעת הועד …

42 תגובות

  1. אבל מי נתן אישור לגלריה לא שאלו אף אחד זה לא הובא בשום גוף פעיל ועדה הוא היומן לפני שקם הרעיון ופיתאום אנחנו מתעוררים אם היומן ומתברר שיש גלריה
    מה זה צריך להיות זה לא עסק פרטי של המזכירות זה עלה המון כסף המתחם הזה ובטוח שלא זה מה שהתכוון המשורר שאמר שכאן יהיה מתחם פורה גדול ריווחי שיביא פרנסה והשכרה לכל חברי הקיבוץ השותפים לפי ההחלטות שלנו במה שנבנה שם אבל ככה להנחית דבר כזה מה זה צריך להיות לאן הגענו

  2. היתה שם חנות אופניים לא

  3. איפה נמצאת הגלריה הנל?

  4. אני מניח שהגלריה במקום שהיא ממוקמת היום היא מיזם זמני עד שימצא שוכר לחלל זה שהתרוקן משוכרו הקודם. הבעיה אינה הגלריה שלא ברור מה שכר הדירה שמשלמת ליגור, אלא עצם העובדה שלא נמצא שוכר ראוי לחלל זה דבר המעיק על תזרים המזומנים של חוצות יגור המכריזה שאוטוטו היא מגיעה לאיזון (כמובן עם שטר החוב שנתנה ליגור).

  5. נוקי: במתחם חוצות יגור ישנם שני מקומות לא מאויישים בצד אחד מקום שאוכלס ע״י פרנג׳ליקו והשני שאויש ע״י האופניים
    במקום פרנג׳ליקו אנחנו במשא ומתן עם מספר גורמים בתחום ההסעדה
    בשלב זה במקום האופניים אין משא ומתן
    על מנת לא להשאיר את השטח ריק עד למציאת שוכר חדש החלטנו לאייש את המקום
    בדברים זמניים
    פעם מכירת בגדים פעם מכירת אוכל ופעם תערוכה
    המקום לא מיועד להיות מוזיאון או בית תערוכות
    ולכן כל מי שדאגה בקרבו יכול להרגע

  6. לשגיא, ראה התייחסותו של נוקי להערותיך. תגובתך מכילה רמזים והערות אישיות ולכן איננה עומדת בכללי הכתיבה באתר.

  7. לשגיא, אתה משתמש בשם של חברים באופן העשוי לקשור אותם בלי רצונם לדבריך. אנא בחר בשם שאינו של חבר יגור. כללי הכתיבה ביומן אוסרים שימוש בשמות חברי יגור או אפילו בשמות הרומזים על חברי יגור.

  8. גדי,

    1.אין שמות שאומרים שלא היו כתובים בכתבה על הגלריה
    2.ההרגשה שלי, שנעשים מהלכים בנדל"ן בלי ליידע ולהסביר לציבור, למשל סגרו את קפה בנעם אף אחד לא קיבל מהנדלן או מהנהלה אחרת הסבר למה סגרו ומתי זה יפתח מחדש. אם בכלל.

  9. הנדל"ן הוא ענף עסקי הכפוף להחלטות יגור כמו כל ענף אחר ומדווח בתוכנית משק. לא מקובל להסביר עסקות השכרה. בגלל צנעת הפרט ושיקולים כלכליים, מי שרוצה פירוט מוזמן לשאול אותי.

    • אני לא מבין את התשובה
      מי שהשכיר ממך{מהקיבוץ} את החלל של קפה בנועם… יתגלה לכשיפתח המקום. אין בזה ולו מעט מצנעת הפרט
      2. חלל החנות בחוצות יגור שהוסב לגלריה… גם הוא חלק מענף הנדלן?
      במילותיו של נוקי:"בשלב זה במקום האופניים אין משא ומתן
      על מנת לא להשאיר את השטח ריק עד למציאת שוכר חדש החלטנו לאייש את המקום
      בדברים זמניים
      פעם מכירת בגדים פעם מכירת אוכל ופעם תערוכה
      המקום לא מיועד להיות מוזיאון או בית תערוכות
      ולכן כל מי שדאגה בקרבו יכול להרגע"
      * האם אייוש המקום אפילו לחודש או חודשיים הוא גם בשכר דירה ?

    • כל דבר שמדווח על שכירות וכו מפורסם בכל אמצעי תקשורת ורק ביגור זה סודי, צריך לדווח לציבור גם בלי להזכיר את שם השוכר. הלא שלטי החנויות הזו ות עוד מודבקים עליה ומלמדים מה היה פה קודם

  10. עמית

    אשמח מאוד לדעת מה התכנון לגבי המקום של "קפה בנעם"?

  11. הנה שאלו לגבי הבמפרים היתה תשובה
    לגבי ארונות החשמל בשכונה החדשה לא היה תשובה אז מה קרה אני עובד הטובות עובר רואה שאין התקדמות בנושא המסעדה
    קפה בנעם הכוונה
    אז החלטתי לשאול שאלה על כל שאלה צריך ללכת לישיבה לדעתי מיותר ומסובך.
    תודה
    ————————–
    הערת המערכת:
    תגובה זו הגיעה עם שם בדוי (שזה בסדר), אבל זה שם של חבר יגור שיכול להטעות כאילו הוא זה כתב את התגובה (שזה לא בסדר). וראה סעיף 3 בנוהל הכתיבה על מגבלות שם המגיב.
    אז שינינו את שמך הבדוי למשהו דומה ואיתך הסליחה.
    בברכה ויום טוב.

  12. 1.הרי אפשר לכתוב ביומן כן שקפה בנעם כרגע בשיפוץ כבר זמן מה צפי לפתיחה בעוד זמן בערך?
    2.יש שוכר בלי שמות
    3.וגם אולי לשתף חברים אולי למשהו יש רעיונות לדיון על שימוש כזה או אחר במסעדה
    זה הכל השימוש במקום יכול להיות בכל מיני צורות וצבעים מי פאב עד שלוחה של טלפון סלולרי חיצונית

    • לא יהיה נכון לנהל פעילות עסקית מסוג זה באתר אינטרנט,
      מוכן לשמוע ולהתיחס ברצינות לכל רעיון של כל חבר באופן פרטי,

      • אולי כן יהיה נכון לפחות לשתף אותנו האם כל הפעילויות הזמניות בחנות האופניים לשעבר לרבות הגלריה משלמים שכירות וכמה היא?

  13. לעמית שילה שאלה בבקשה
    בלי קשר לגלריה
    אין הרבה אינפורמציה למה נסגרה הפעילות
    שהיתה שם לפני
    תודה

  14. לשניר שלום, הגלריה קשורה לחוצות יגור ולאחי"ג ולא לעמית שילה בנדל"ן ביגור. הכתובת לשאלה היא נוקי שענה למעלה "על מנת לא להשאיר את השטח ריק עד למציאת שוכר חדש החלטנו לאייש את המקום
    בדברים זמניים, פעם מכירת בגדים פעם מכירת אוכל ופעם תערוכה" וכו…"

    כמו בנדל"ן של יגור, גם בנדל"ן של אחי"ג אני לא בטוח שאפשר וצריך לספר מדוע שוכרים מפסיקים את ההתקשרות ליגור ועוברים למקום אחר. אבל אעביר את השאלה להתייחסות נוקי ותמר קלוג.

    • 1.בקשר ללגין למה היה שם שיפוץ זה היה רק בגלל האסבסט או שהמיפעל מצא יעוד אחר למחסנים בצד מערב של לגין?
      2.אם זה להשכרה אז האם יש עוד מקומות ביגור שיש מחשבה להשכיר ולפתח
      כי אני חושב שזה יכול להיות פתרון למיסים ולדיבידנדים של חברי יגור
      במיוחד לאלה שלא מרוויחים הרבה וכל עזרה תביא ברכה
      שבוע טוב

  15. נוקי: בלגין החלטנו לשים קולטי שמש לשימוש באנרגיה חלופית ובמסגרת זו הוחלט להיפטר
    מהאסבסט .
    במהלך חיפושים אחר מקורות הכנסה נוספות ליגור / לגין אנחנו בהחלט בודקים בזהירות אפשרויות נוספות בתחום האחסון והלוגיסטיקה
    כל הפעילויות הזמניות בחנות האופניים משלמות שכירות שנעה 750 – 2500 שח לפעילות

  16. נוקי
    בין 750 ל2500 ההבדל גדול..{ועדיין לא נשמע ראלי לגודל החנות}
    וממתי בכלל יש בין לבין? חלל מושכר לפי מטר רבוע , לא? אם חנות האופניים לשעבר לא שינתה את גודלה שכר הדירה אמור להיות זהה.
    ובאותו עניין האם להשכיר חנות כזו גדולה במתחם שלנו עולה רק 750 שח?
    750 לחודש?
    או 750 לכל הפעילות?
    האם שכר הדירה לגלריה שפועלת בחודש וחצי הללו משולמת מכיס לכיס?
    או שמישהו מחוץ ליגור משלם את החשבון?
    האם זה יוצא מהמיסים שלנו?
    ובנושא אחר אם כבר ציינת… מתי חברי יגור אמורים לראות איזשהו רווח מקולטני השמש שנמצאים על גג לגין על גגות הרפת ובמאגר מיים?מתי חשבון החשמל שלנו יזכה לטיפת נחת מכל הטוב הזה?

  17. נוקי שאלה 1 בבקשה
    האם יש רצון להגיע לסיכום אם לגין בע"מ להגדלת ההכנסה לקיבוץ כי אומרים בחוגים סגורים שכרגע ההכנסות מלגין כבר זמן מה לא גדלו האם זה מכוון ?

  18. תשובת נוקי
    בוקר טוב , המחירים הם לאירוע ולא חודשי .
    תאגיד חוצות יגור מנוהל בצורה מאד קפדנית וללא בזבוזים , הפעלת המקום לאירועים זמניים היא דוגמה לעבודה מסורה שדואגת להכנסה בכל רגע פנוי . בתקופת מעבר עקב העבודות המתבצעות במתחם לא פשוט לשוכרים הקיימים וקשה יותר לשכנע חדשים להכנס .
    לגין : ישנו סיכום מסגרת להעברות מלגין ליגור
    וכמובן בסוף כל שנה תיבחן הפעילות המסחרית של לגין לביצוע ההסכם

  19. לאנונימי. התקבלה תשובהמנוקי. זכותך לא לקבל.
    המידע שאתה מבקש ומחפש זמין ונגיש לחברים אבל לא מתאים לאתר. ועמך הסליחה.
    תודה לך ותודה לנוקי. גם.

    • לנוקי שלום רב
      וסוף שבוע נעים אם יורשה לי אנונימי בסהכ הכל שאל שאלה לגיטימית יש גידול בפעילות של האנרגיה החילופית והחברה רוצה לדעת אם יש צפי לרווח מתי וכמה לפי נתונים שאסף הענף הכלכלי של יגור והאם יהיה לכשהיה רווח מהפעילות זה יוריד את מס החשמל זה הכל הוא לא שאל שאלה בשביל לשגע למערכת הוא באמת רוצה לדעת אז בבקשה קצת סבלנות ולענות
      תודה רבה

  20. לשניר. תודה על הסגנון החברי והנעים. אני לא בטוח מה אתה שואל והאם נוקי הוא הכתובת. האם השאלה שלך היא, "האם ירד מחיר החשמל לחברים בזמן הקרוב?"

    • כן הוא יקר מאוד יש אנרגיה חלופית שאמורה להניב פירות בזמן הקרוב וזה צריך להבנתימלהוזיל לחשמל ובטח להוזיל את תשלומי החברים

      • התגובה של שניר לא מובנת כל-כך אבל הוא אמיץ ואני מסכים איתו שיש בעייה להשתכר טוב ומיסי קהילה גבוהים נו מה לעשות זה עובדה

  21. כן החשמליה והמשרד הכלכלי צריכים לעשות עבודה בתחום הצריכה החודשית לראות איך להוזיל לחברים תחשמל החשמל ביגור מאוד יקר

  22. לשניר, אעביר את שאלתך לנוגעים בדבר ויענו אחרי השבת. שבת שלום

  23. גם האינטרנט נורא איטי
    גם הכביסה יקרה
    האוכל לפעמים טעים ולפעמים לא ניתן להכניס לפה
    יותר מידי רכבים זיהום אוויר סכנה ואין כבר כמעט מקום ללכת הכל ניהיה חניה אחת גדולה קלאבקרים טסים קלנועיות נוסעות על המדרכות של הולכי הרגל צריך קצת להרגיע זה מסוכן יש ילדים מבוגרים עגלות אנא ממכם סעו בזהירות ולגבי החניה אני לא שוטר אבל יש ממש ברדק בנושא
    שבוע טוב

  24. אני אוהב את האוכל של חדר האוכל
    וכיף לי תמיד להכנס ולשבת לאכול עם חברים
    במסגרת ההדרכה שלי במסלול יגור אני שומע מהקבוצות שבאות ואוכלות ארוחות צהרים רק דברי שבח ותשבחות על ארוחת הצהרים ביגור.

    • אז מה אתה רוצה להגיד? שהאוכל תמיד מעולה?

      • אכלן סידרתי : )

        זה שהוא לא תמיד מעולה או כן תמיד מעולה זה לגמרי אישי.. " על טעם וריח".
        המחיר סביר ..האוכל יותר מסביר.. המבחר רחב ביותר ביחס לכל מקום שתלך לאכול בו.
        אם יש בקשות תמיד אפשר להעיר בעדינות.. בכל זאת אילו טבחים ואנשי צוות
        שעובדים מאוד קשה יום יום בשבילינו , והם צריכים לקבל את ההערכתינו .

    • מסכים עם גדי. האוכל בחדר האוכל מגוון וטעים, והמחיר עדיין זול יחסית.
      אם רק אפשר לבקש – לפחות פעם בשבוע קלופס:)

    • שקיפות סתווית

      נחמד ומרענן לראות שעורך האתר משתתף פעיל ומביע דעתו האישית בנושאים שונים. פשוט, נעים, בגובה העיניים, יפה מאוד.

  25. כן. טעים לי. הכל בסדר

    • גדי גם לך אפשר להגיד שזה עניין של טעם לי האוכל לא טעים
      ואני קובע לא אתה
      כי אתה מדבר בתור הצוות של היומן
      ולא בתור אחד שבא על בסיס יומי לאכול
      זה לא ויכוח פה זה צריך להיות חדר אוכל
      חברתי אישי לא מי יכופף ידיים

  26. אני לא מדבר בתור הצוות של היומן
    אלא בתור חבר יגור שווה לך, שמגיע כמעט כל יום לאכול צהרים ונהנה
    קודם כל מהאנשים והחברה וגם מהאוכל
    וגם שומע שוב ושוב את המחמאות של הקבוצות שאוכלות
    ופוגשות אותי אחר כך במסלול יגור
    ורוצה להגיד מילה טובה
    ברור שאני לא יותר צודק או פחות צודק ממך
    זה לא כיפוף ידיים
    אלא באמת עניין של טעם
    אני רק מצטער ומכה על חטא
    שלא הקדמתי לפרגן

  27. לאנונימי, השוואת חברי יגור או חלקם לזבובים לא עומדת בכללי הכתיבה באתר, לא עניינית, פוגענית, בשפה ובסגנון לא מכבדים ולא מכובדים. ולא יפורסמו כאן בכל הקשר ועמך הסליחה

  28. שניר היקר. הערות אישיות לחברים, בתפקיד או מהשורה, לא עומדות בכללי הכתיבה באתר ולא יפורסמו. ועמך הסליחה

להגיב על עמית שילה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *