בית / אסיפות / מפגש ציבורי – דיון בנושא מיסוי

מפגש ציבורי – דיון בנושא מיסוי

תאריך :  03.05.2021

משתתפים: נועם שפיגלר, אהוד סט, שלמה מורן, גבי קרדוש, מומיש קרדוש, הלל לויתן, יעקב, עמוס פרליס, נועם צוק, שושן לוי, ישראל, יעל רשף, מיכאל דור, נטע שפירא, יקיר גולן, אבשלום שוחר, אבישי שורש, שי ברנשטיין, רוני בן-דוד, אייל בן-דוד, אביהו קול, אביטל תבורי, ראובן שניידר, בועז אוחנה

 

בועז- מטרת הדיון – לשמוע כיוונים והצעות. לאחר מכן תתכנס המזכירות ותקיים דיון.
אפשר שיוקם צוות לבחינת הנושא.
בשנים האחרונות – מס קהילה ירד בכ-50 ₪ בשנה, ביטול מס מונציפלי.
מס איזון מ-60% ל-40% (5,5,10).
ההחלטות והדיון – באיזה קיבוץ רוצים לחיות? מכאן ייגזרו גובה הסבסודים והיקף השירותים שניתן לחברים.

הוצג סקר המיסוי ע"י בועז.
אבישי –
לפני שמדברים על מנגנון המיסוי יש לדון ראשית לאן יגור רוצה להגיע משום שכל שינוי במיסוי כלפי הורדתו מראה על רמת שרותים תומכת נמוכה מהיום ועל הקף השותפות שלנו עם השינוי צריך לעבור רוויזיה לפני שאנו קובעים את המנגנון למיסוי שהוא אמצעי ולא מטרה.
צריך להחליט לאן להגיע – הסתכלות כללית.

אהוד – בעיה מורכבת, מעבר למיסוי, קשורה למקורות עוסקים בנוהל ובשיטה ופחות במספרים.

– מתווה רב שנתי – 5 שנתי.
– איזה קיבוץ רוצים לחיות – רווחה או שוק חופשי.
– מקורות נוספים.
התייחס למס קהילה ולחוסר ההוגנות שלו.
מגמה מדאיגה בין מס גולגולת למס איזון – אתיקה וצדק חברתי.
לא נכון להפריד בין המקורות לשימשים (קהילה ואיזון). איזון בין מיסים.

2/3 מהציבור נפגעים ממס קהילה – בעלי ההכנסות הנמוכות.

– דיון על עקרונות מתווה המיסוי. מאיפה באנו ולאן הולכים.
– רמת שירותים וסיבסוד בקהילה.
– האיזון בין המיסים (קהילה ואיזון).
– שינוי העקרונות – ברוב מיוחס.
– תוכנית המשך בהתאם לעקרונות, אך עדין נדרש ליעל.
– שיתוף גורם חיצוני מקצועי ("מבט יועצים").

נועם –
יש להסתכל על היחס בין המיסים ועל מי הם חלים-

– מס קהילה – חל על כולם.
מס איזון כיום – על כ- 25% מבתי האב (1/8 מבתי האב משלמים את רובו).
– ירידה במס איזון שבוצעה עד כה (כ- 4 מיליון ₪) – מחצית ההפחתה- החלטה מוגנת בחוברת – הורדת מסוי קצבאות זקנה. המחצית השניה היא הפחתה למשלמים בגין שכרם.
– הטענה של פגיעה בבעלי שכר נמוך בהורדת מס איזון איננה נכונה. מתחילת השינוי המיסים ירדו בכ-7 מיליון ₪. השירותים כמעט לא השתנו. בעלי השכר הנמוך לא נפגעו מכך.
– עיקר הדיון צריך להיות– איזה שירותים רוצים בקהילה ובאיזו רמת סיבסוד ומתוך זה תיגזר עלות המיסוי הנדרשת.
– להערכתי- ניתן עדיין  להתיעל בקהילה ובעסקים ולהוריד מיסים ללא פגיעה בשירותים.

גבי –
השארת המצב היום קשה כי אין מקורות נוספים, חיצוניים להורדת מיסים.

שלמה –

מה רמת השירותים שאנחנו רוצים? תלוי ברווחי תאגידים. לא לשנות את מה שיש היום.
צריך לקבוע את היחס בין מס איזון למס קהילה  (סה"כ 13 מליון ₪ השנה).
ב 2018 מס איזון היה כ 73% ממס קהילה והשנה הוא 48% – ירידה משמעותית שעברה ללא דיון.
מס קהילה – קל לקבוע ולחשב.
איך מורידים מס איזון – עד היום הורדנו אותו בשיטה של הורדת מס שולי, שמיטיבה רק עם בעלי ההכנסות הגבוהות. יש דרך אחרת שמיטיבה עם כולם – ריווח מדרגות המס. מי שמרוויח הרבה, צריך לשלם יותר, כמו בכל העולם. לא קומוניזים.

ראובן שניידר –
בעיה אחרי השינוי. בתי-אב שמשלמים אותו מס איזון באחוזים.
אין מוטיבציה להגדיל הכנסה, ריבוי הכנסה בשחור.

ישראל סלע –
מציע שתי הצעות:

א. לא מפחד מהמושג קומוניזם.

  1. כל המס הפנימי למעט מס איזון יבוטל.
  2. סך הכל מס איזון אשר יקבע כל שנה יהווה לפחות את בך העלויות השירותים.
  3. מדרגות מס איזון לפי סעיף 2.
  4. המזכירות תציע מידי שנה מס איזון שיאושר באסיפה.

ב. פנסיות + קצבאות זיקנה + שארים – ימוסו כמס איזון.

גבי קרדוש – ריבוי אינטרסים.
דיון על דמות הקיבוץ והקהילה בשנים הבאות.
מגמה של קיטון בהכנסות. מערכת מס לא צודקת.
הטבות למיעוט ביגור – שכר גבוה.
מוטרד מהורדת מס האיזון.
איזה יגור רוצים? חברת רווחה או ישוב קהילתי.

שי ברנשטיין –
מה מפריע לצעירים?
חושבים שנכון לסבסד את תחומי הליבה.
הורדת מיסוי מהר יותר – שנתיים.
מס קהילה + מס איזון – לא נכון לקשור בינהם.
לאן הולכים – אחריות ועצמאות לחבר, מימוש פוטניאלי אישי.

ערבות הדדית גבוהה. יש הסכמה על הליבה.
התיעלות. עסק ריווחי.

מיסוי פרוגריבי – יש הרבה מודלים, לא צריך יועץ חיצוני.

– איך עושים? מימוש התפרנסות – פוטנציאלי.
– לא נכון שרק מיעוט ישלם מס גבוהה.

אבישי –
מקורת מול שימשים מה רוצים? לאן הולכים הרווחים? דיון עקרוני, לא מספרי. איזה רמת שירותים רוצים?

הדפסה

אודות מערכת האתר

בדוק גם

ספרת מלאי במרכולית ובכלבו מרכולית

ביום שלישי 24.12 המרכולית בספירת מלאי שעות פתיחת המרכולית: בוקר: 06:30-08:30 אחה"צ: 16:00-19:00 בין השעות …

17 תגובות

  1. השינוי עבר לפני שנים, אבל עדיין לא השתנינו.
    כשמדברים על כך שהורדת מס איזון היא "הטבה לבעלי ההכנסות הגבוהות" מציפים את העיוות. הקיבוץ לא נותן את ההטבה, אלא מביאי ההכנסות בעצמם, במאמץ יומ-יומי מיטיבים את מצבם.
    כמה נוח לבטל את "מס הגולגולת", אבל מה שנוצר אז הוא שחלק לא מבוטל מהאנשים לא ישלמו בכלל על חלק מהשירותים והסיבסוד שיקבלו. הגיוני? לא ממש…
    דמוקרטיה קיבוצית במיטבה – רוב הציבור יחליט כמה כסף לקחת ממביאי ההכנסות הגבוהות כדי להמשיך וליהנות מסבסודים. זה לא יכול להחזיק מים. חייבים להחליף את הדיסקט, כי כונני דיסקטים הולכים ונעלמים מהעולם. בואו נתקדם…

    • תשובה למה נשתנה

      למה הקיבוץ לא נותן את ההטבה?
      העיוות במחשבה הוא אצל אלו שחוזרים וכותבים פה שמס פרוגרסיבי מנוגד לתקנון השינוי.

  2. שלום מה נשתנה

    אפשר להוריד מס איזון באופן שייטיב עם כולם, ולא רק עם בעלי הכנסות גבוהות – וזה מה שכתבתי. וגם כתבתי איך ניתן לעשות זאת: על ידי ריווח מדרגות המס.
    ביגור עד היום הורידו אותו בצורה שהיטיבה בעיקר עם בעלי הכנסות גבוהות.
    דוגמה לצורך המחשה – לא סביר לשלם מס שולי של 40% על כל שקל מעבר ל3000 שח מעל התקה, אבל בהחלט סביר לשלם מס שולי של 50% על כל שקל מעל 20,000 שח מעל התק"ה, ועל ידי כך להביא שהמס שנגבה מהכנסה של 3000 שח מעל התקה יהיה נמוך יותר.

  3. לפי הדוח רק 8 בתי אב "תרמו" מס מעל 6,000 ש"ח
    ברור לכן שזה מס שאפשר לקרוא לו "ענישת המצליחים"

  4. בעברית תקנית קוראים לזה מס פרוגרסיבי

    אבל מי שהצטרף לקפיטליזם באיחור רב ופתאום "ראה את האור" יקרא לזה עונש. נו שויין.

  5. איפה אי ההסכמה?
    מס פרוגרסיבי – בסדר. לא כתבתי שום דבר נגד.
    מס גולגולת – חייב להישאר ברמה מסויימת. כולם, אבל כולם צריכים לשלם משהו עבור הסבסודים.
    הטרמינולוגיה מקוממת – לא הקיבוץ נותן הטבה לאלו שמביאים יותר, אלא הם עצמם בזעת אפיים ובהשקעה (שנמשכת עוד מימי הקיבוץ השיתופי, אז מס האיזון היה 100 אחוז) הם המיטיבים עם עצמם. אדרבא – יהיו יותר כאלה ואז נהנה כולנו מיותר הכנסות ממסים..
    לא התייחסתם לעיוות שקורה כאן בשם ה"דמוקרטיה" – הרוב שמצביע על כמה כסף יקחו מהמיעוט. תוצאות ההצבעה ידועות מראש. כמו ה"הצבעה" על קרנות ההשתלמות.

  6. תשובה למה נשתנה

    מס גולגולת (קהילה) לא קיים בשום ארץ מערבית (קפיטליסטית). אז למה אתה קובע שהוא חייב להתקיים דווקא אצלנו?

    המיסים שאנחנו משלמים (קהילה+אזון) מממנים שרותים שהקהילה נותנת לכולם. ובשיטת מיסוי פרוגרסיבית, אלו שמרוויחים יותר מממנים את אלו שמרוויחים פחות. לא המצאנו שום דבר חדש פה. להפך – יחסית למה שמקובל, אצלנו אלו שמרוויחים פחות משלמים יותר (בעיקר בגלל מס גולגולת).

    הנחות במיסוי לבעלי הכנסות גבוהות הם הטבה שהמדינה נותנת להם, ולא הם לעצמם. זו הטרמינולוגיה המקובלת. היא נכונה באותה מידה גם לרמת הקיבוץ.

  7. מתי תבינו שנמאס שכל אחד מסתכל בצלחת של השני? תנו לחיות ולהתפרנס ולשגשג ולבנות. יש לקיבוץ מספיק מקורות לעזור לחלשים

  8. עוד פעם "לא קיים בשום מקום בעולם"?
    איפה בעולם נהנים מסבסוד בלי להתאמץ?
    איפה בעולם אנשים מקבלים פנסיה שגבוהה מההכנסה שייצרו בשנים בהן עבדו?
    איפה בעולם רוב הציבור מחליט על מה יקחו או לא יקחו ממיעוט בציבור (אחרי שהמדינה כבר דאגה לקחת את החלק שלה)?

    • תשובה לאנונימי 4 ולמה נשתנה

      לאנונימי 4 – לאחר השינוי המקורות של הקיבוץ בו אנו חיים אינם מספיקים ללא מיסוי, ומטרתם לא רק "לעזור לחלשים" אלא לממן את כל השרותים שהקהילה נותנת (חינוך, דיור, בריאות…).
      למה נשתנה – הפנסיה המשולמת לותיקים נצברה על ידם. בהבל פה קבעת שהם לא יצרו אותה. שיהיה.
      המיסים שמשלמים למדינה לא מממנים את השירותים שהקיבוץ נותן לחבריו – ראה תשובתי לאנונימי 4. בשביל זה צריך מימון נוסף – שמגיע בחלקו הגדול ממיסוי.
      ובכל העולם המעטים שמרוויחים הרבה משלמים הרבה יותר מיסים מהרוב שמרוויח מעט.

  9. מה נישתנה שכל דבריך מבולבלים משום שהמיסים הפנימיים וגובהם הם החלטת רוב הציבור כאן והיותך חי בקרב רוב האנשים כאן שהחליטו כךלחיות, עומדת בפניך הברירה. גם אני לא מרוצה מהרבה סעיפים בחוברת אך קיבלתי עול זה עלי

    לגבי גובה הפנסיה מה תומר על מי שבמקום עבודתו זכה לפנסיה גבוהה מפנסיות יגור ומקבל על עצמו פנסיה של יגור שהיא נמוכה מזאת שהעביר לקיבוץ?
    ואגב הסיבסוד בא מהמיסים ואם תחבר את כל הסיבסוד י שמקבל(חינוך בריאות חגיםועוד ועוד) ותוסיףלשכרך את ערכו תראה שאף אחד לא מסכן כאן
    לאורח החיים כאן והשקיפות הוא נושא אחר ויש הרבה לומר ונקווה שנקיים דיון לאן אנחנו רוצים ונחליט כמו שהחלטנו בשינוי

  10. אבישי, לא תמיד עומדת בפניו ברירה וצריך להתייחס בכבוד למה שכתב בלי לזלזל. אנחנו כבולים בשלשלאות כבדים מדי

    • רגישות סלקטיבית

      למה כשכותבים שהפנסיומרים לא הרוויחו את הפנסיה שלהם זה בסדר, אבל שמעירים שמי שרוצה רשאי לעזוב זה מזלזל?

  11. למשתמש האנונימי הלא מזוהה
    אם לא עומדת לפניו הברירה משמע שמצבו היום כולל המיסים היא אופציות החיים הטובה ביותר עבורו ולכן למה שיתלונן. חוץ מזה כתבתי כאשר אני מכבדו כאדם למרות שאיני יודע מה שמו(וגם שמך האמיתי) וקשה לי להתווכח עם מי שאני לא יודע מי הוא

  12. יש בזה משהו

    לא נראה לי שהייתה כוונה להטיל רפש בציבור שלם, כולם יודעים ומעריכים את תרומתם של רוב הפנסיונרים, שהרוויחו בכבוד את הפנסיה ואת כל מה שיש מסביב.
    עם זאת, יש גם לא מעט כאלה שנהנים בעיקר מעבודתם של אחרים, וכנראה שזאת הייתה כוונתו של שואל הקושיות מה נשתנה.
    ראוי שנסתכל לעומקם של הדברים ונאמץ (באמת) את השינוי, כדי להיטיב עם כולם.
    מעניין מה ייעשה עם הסקר בנושא המיסוי. התמונה העולה ממנו ברורה, אבל כנראה שה"רוב" יומר את דברו…

    • אם כך אז האם לא עדאי לשחרר מעט את החבילה? יש מי שמושכים את החוטים ומסבכים את העניינים כאן. רוצים קהילה נורמלית עם תמיכה לחלשים אבל הלי ניצול של העובדים והמנסים לבנות את עצמם

  13. כרגיל הרוב אומר את דברו גם במקרים שאני לא מרוצה וחוץ מזה יש באוכלוסיה שלנו מגוון מתפרנסים ושאינם כאלו מכל המגדרים וקבוצות הגיל ובכל מיני תקופות חיים שלהם כאשר הם משמשים כחברי יגור בואו נפסיק כל אחד לדחוף אפו לתוך השני ושכל אחד יעשה מאמץ שגם ישתלם לו וגם לנו כקהילה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *