לכבוד
מזכירות קיבוץ יגור
ביום ה' האחרון, התקיימה פעילות ציד בסמיכות לשכונת הלול. חזיר בר נפגע מכדורי הציידים, התייסר דקות ארוכות תוך שהוא צווח באימה, משתולל בשבילי השכונה, עד שגווע ומת. בבוקר נמצאה הגוויה על ידי אחד הדיירים.
אנו, קבוצת חברים, התאגדנו ובדקנו את לשון החוק באמצעים העומדים לרשותינו, באמצעות קריאה ישירה ובאמצעות שיחות עם בעלי תפקיד ברשויות שונות. בהבנת הדיוטות אנו מסיקים כי הפעילות, לכאורה, לא היתה חוקית וחרגה מחוק צער בעלי חיים (תשנ"ד – 1994) ומהחוק להגנת חיית הבר (תשט"ו – 1955)
דפוס פעילות הציד באמצעות קבלני חוץ מתקיים ביגור כבר עשרות שנים בהסכמת הרשויות. אנו מבינים כי קבלני החוץ, בעלי היתר הציד, בקבלם את היתר הציד, מתודרכים ומכירים היטב את החוקים ואת מגבלות ההיתר. לעינינו נראה כי הם בוחרים, לכאורה, להפר אותם במודע, תוך שהם מטעים את רשויות יגור המאפשרות להם פעילות בשטחי הקיבוץ. נראה כי פעילות ציד ברחבי ישראל, אפילו זו הנעשית בהיתר, כוללת לעיתים קרובות ציד של חיות בר נוספות הנלכדות בכוונות הציידים, לרבות צבאים, דורבנים, גיריות ועוד.
אנו רואים בפעילות הציד כחריגה מאמות מוסר אנושיות בסיסיות המהוות בסיס לאורח החיים שלנו. מעבר לכך, הפעילות בדפוסיה הנוכחיים מסכנת בני אדם.
אנו מבינים את הצרכים של משק יגור להתגונן בפני חיות בר המזיקות כלכלית, אולם, לאור האמור לעיל, אנו סבורים כי כוח ההרגל הביא אותנו להיות "קלים על ההדק", תרתי משמע, בהתירנו פעילות ציד בשטחי יגור, ללא בחינה מעמיקה של אלטרנטיבות התמודדות הומניות.
עם נגיעה בעבר, על מנת ללמוד לעתיד ועם הפנים קדימה, אנו מבקשים בזאת מהמזכירות:
- להשעות כל פעילות ציד בשטחי יגור עד לבירור הרצ"ב.
- להשלים את חקירת אירוע הציד האחרון (יום ה', 2/5), על מנת שיהווה מקרה בוחן ובסיס להפקת לקחים מעמיקה.
- להגדיר מחדש את דפוסי הציד שיגור תאפשר בעתיד, תוך שמירה על אמות מידה מוסריות המאפיינות אותנו כחברה מתקדמת במאה ה-21.
- ליצור מנגנון מבוקר, מונחה ומאוזן לאישור כל פעילות ציד בשטחי יגור, שיאפשר איזון סביר בין צרכי המשק לבין אמות המידה המוסריות.
בברכה,
קבוצת חברים
העולם האוטופי שבו אתם מבקשים לחיות נמצא רחוק מכאן . ישנה בעיה למדינת ישראל בכלל וליגור בפרט בנוגע לחיות הבר שמסתובבות בתחומי ישובים חופשי ומשוחרר . החוק מגן על החיות אבל קצת פחות על התושבים .לחזירים אצלנו אין אויבים טבעיים והם מתרבים בחופשיות . עקב מחסור במזון בטבע נמצא עבורם מזנון נגיש ונוח בתוך המחנה . מה הפתרון המתבקש אין אחד . רובם המכריע עולים הרבה כסף לכן ציד הוא פתרון הזול גם באם אינו סימפטי במיוחד . קשה ללכת עם ולהרגיש בלי .
מותר לקבוצת החברים שפירסמה מנשר זה ולאור הנושא החשוב להופיע בשמם המלא. הצגת עמדה כזו ראויה ואינה פשע ומה שלא שלם כאן הוא אי הופעת הכותבים בשמם מה שמוריד מהערך הציבורי.
אני חבר יגור בעד חיסול החזירים אשר ביגור.
יש אנשים אשר מפחדים מהחזירים אשר יורדים מההר.
אני אוהב חזירים. צריך היה לתפוס אותם בהרדמה או בדרך אחרת ולשחרר במקום על הכרמל.
חזיר בדרך כלל מפחד מאנשים והיתה כנראה סיבה שהם התבלבלו. עונת האביב, פרחים, ייחום, או בגלל סיבה כלשהיא. כמה חבל.
אבל כמובן שאני מבין גם את אי הנוחות בלפגוש חזיר אצלך בגינה.
האם לצוד חזיר זה רצח לא כשר?
היי יעל (פייסבוק) ואבישי,
ראשית, תודה. אם ניווכח שטעינו, נתקן. נשמח לקחת בחשבון גם את דיעותיכם לגופו של מכתב.
אנחנו מנסים לקדם משימות לאור אג'נדה, זו המפורטת בנייר העמדה. החשיפה הציבורית הפרסונלית אינה בהכרח חלק ממנה. הנייר מהווה אבן דרך שנקבעה להתממש לפני יום הזיכרון. המזכירות יודעת במי מדובר ואף צורפה לקבוצת הוואצאפ הייעודית שהוקמה.
אנחנו מברכים על הדיון המתקיים בד"כ בעניניות. משתדלים להפריד את המוץ מהתבן ולהתמקד בעיקר. אנחנו נחשפים בצורה מפורטת לעוגמת הנפש שגורמים החזירים ובד בבד זוכרים כי אנחנו מחוייבים לחוק, המכיר בזכויות בע"ח ומגביל פעילות ירי באיזור מאוכלס.
למזלנו, פעילותנו לא כה קשה. בחרנו במזכירות שלאורך הדרך מקבלת החלטות נבונות ובמהירות. כך פעלה לאלתר לאחר אירוע הירי האחרון ואף ביטלה אירועי הרג דומים בתחילת השבוע. למרות הפעילות המבורכת של המזכירות, ולנוכח חומרת האירוע והתקלה הבטיחותית שאירעה, צריך לעגן הבנות בהחלטות פורמליות מחייבות.
הוכחנו בעבר, אנשי יגור, רגישות לזכויות אדם ובע"ח. אנחנו מאמינים שיש דרך חוקית, מאוזנת ואנושית יותר להתמודד עם העניין.
איך מצטרפים לקבוצת הווטסאפ המוזכרת לעיל?
שלום לקבוצת החברים.
הדיון בנושא שהעליתם דורש הפרדה בין שני נושאים עקרונים, אחד הוא עינין הציד לשם צייד המכונה ״ספורט״ . השני הוא הגנה על מרחב המגורים של האזרחים מפני חדירת חיות בר באמצעים שונים וביניהם גם צייד. אני מתנגד לצייד לשם ״ספורט״ כי במאה ה 21 ״ האדם״ מהווה סיכון לקיומו של כדור הארץ. לפני שלושת אלפים שנים הצייד היה חלק מהכלכלה, בלי להפר איזון. ועל כן במושגים של אז לא הייתה בעייה ״הומנית״ . ד.א כדאי ללמוד את מוסר אבותינו המוזכר בתורה ב״מצוות שילוח הקן״ . הכל יחסי .
אם אנחנו נכנסים לדיון פילוסופי מוסרי , נצטרך גם להיכנס לדיון על הטכניקה ״האכזרית״ של תעשיית המשי.
שלום,
החוק קובע כי לא יבוצע ירי במרחק נמוך מ-500 מ' מבית מגורים. החוק גם קובע זכויות לבע"ח ניצודים שהופרו בברבריות באירוע האחרון.
הגנה על מרחב המגורים של החברים (לטעמך..) לא תוכל מעתה להתבצע בניגוד לחוק.
אם עד היום לא ידענו או העלמנו עין, אז מהיום נשים לב. כך המזכירות, כך אנחנו. תעשית המשי כואבת לך? אדרבא, זכותך לפעול בעניין, אבל לא נמשיך להפר חוק עד שהעולם יהיה מושלם. לכל הפחות, נהיה בסדר במחוזותינו.
פעלנו במרץ שזה יהיה בהסכמה וללא עירוב גורמי אכיפה. למזלנו המזכירות הנוכחית מבינה את ההיבטים החוקי-מוסרי והחוקי-בטיחותי.
ומה עם החיות שאנו הורגים על מנת לאכול אותן? שאלה רטורית. מובן שלא ניהפך כולנו לצמחוניים. את חזירי הבר איננו הורגים לשם הנאה או מאכל חס ושלום. אנו מחוייבים לשמור על חיי ילדינו. ממליץ לך לקרוא על סולם הערכים של מאסלו.
אכן, צריך לפעול לפי החוק
לחזיר הבר אין בארץ אויבים טבעיים… את כולם הכחדנו.
לכל החברים שהשתתפו בשיח,
לאחר דיון בו נחשפנו לתמיכה ציבורית, מחד, ולעומק המצוקות והנזק שגורמים חזירי הבר, מאידך, אנחנו עדיין סבורים שפעולת הציד, גם כשהיא חוקית (רחוקה מישוב), לא מתאימה לחברה מוסרית בת זמננו.
מתוך ידיעה כי עתה, לאחר אירוע הירי האחרון, המזכירות מבינה היטב את הבעייתיות המוסרית והחוקית בפעולות ציד בכלל ובשטח מאוכלס בפרט, ומתוך הבנה שמיצינו את היכולת לחדש לפורום המזכירות, הותרנו להחלטותיו את המשך הטיפול בבקשות נייר העמדה, בהתחשבות בתמהיל שיקולים רחב טווח.
אנו מודים לכל מי שתרם לדיון הענייני והממצה.
לקבוצת החברים : די בכך שבמקרה המדובר לא נהגו לפי החוק ככדי שהדבר יטופל. אז אל תשבו לי על המוסר והמצפון. לכל אחד יש זכות לגבולות מוסריים אישיים כל עוד הם במסגרת החוק.
זכותך לבקר ונראה שנישאר חלוקים. החוק לא תואם לתפיסת עולמנו, ונדמה לי שמותר עדיין לנסות להשפיע על הכלל לוותר על ה"זכות" הגדולה לצוד כחוק ולבחור בדרכי התמודדות אחרות.
את החוק קצת קשה לשפר ולמרות זאת, נקרתה השבוע הזדמנות לכך:
https://www.parks.org.il/new/fulvus/