26.5.2020
בחוברת השינוי, הסדר קליטה לחברות, נספח א' (עמוד 48) מופיעים קריטריונים לקליטה לחברות.
"יוכל להתקבל כחבר קיבוץ אדם בגיר שעומד בקריטריונים הבאים כתנאים מצטברים:
2.1 הוא אזרח, או תושב קבע של מדינת ישראל, שגילו מעל 21."
לאחרונה הגיעה פנייה למזכירות למחיקת סעיף זה מהסדר הקליטה. הסיבה לכך היא כי הוא יוצר אפלייה על רקע של דת. כלומר, בני זוג של חברים אשר אינם יהודים, לא יכולים להיקלט למועמדות/חברות כל עוד אינם תושבי קבע או אזרחים במדינה. תהליך זה עשוי לקחת כחמש שנים.
בנוסף לכך, סעיף זה נוגד את הכתוב בתקנון יגור. שם התנאים היחידים להתקבל למועמדות/חברות (סעיף 8):
אדם יתקבל כחבר לקיבוץ אם נתקיימו בו כל אלה:
א. מלאו לו 18 שנה
ב. עבר תקופת מועמדות כפי שנקבעה בתקנון זה, אלא אם כן ויתר הקיבוץ ביחס אליו על הצורך בתקופת מועמדות כולה או מקצתה, ונתקבל כחבר לקיבוץ בהתאם להוראות תקנון זה."
בהמשך מפורט כי מועמד צריך למלא ולחתום על תצהיר, מועמדות מותנית במגורים בקיבוץ ולא יכולה להתחיל ללא מגורים בקיבוץ וכן משך תקופת המועמדות.
בהתאם לרשום לעיל ולאחר ייעוץ משפטי, מבקשת המזכירות למחוק את סעיף 2.1 מנספח א' להסדר הקליטה.
אנו חושבים שאם בנינו בחרו בן זוג לחיות איתו וכל עוד הוא עומד בכללים שקבענו (תצהיר, אבחונים, מגורים ועוד) ומתאים לחיי קהילה, אין מקום לפסול אותו על רקע שיוכו הדתי.
בברכת חברים,
מזכירות יגור
גם ערבי/מוסלמי נכלל?
תאמין או לא – אבל כל אזרח ישראלי יכול להתקבל לחברות גם על פי התקנון הקיים, ללא קשר לדתו.
לא גזענים לא רוצים סודנים ביגור
ברור: עדיף גנב\פדופיל\נוכל יהודי – רצוי עם כיפה – על לא יהודי שעובד למחייתו ולא עושה כל רע.
למגיב האחרון, מבלי להפחית מחומרת התגובות של בר הפלוגתא שלך (ושלי), שבוודאי הוציאו אותך מהכלים. ברח לך. נסקת בתגובתך לשיא שטרם ראינו. גולן היה ודאי מזהה תהליכים מעוררי חלחלה בתגובות של כולכם בשירשור.
אם הכוונה לסייע לבנות/בני זוג של חברים, ייתכן והיה ראוי להחריג אותם בסעיף נפרד.
במחיקת הסעיף אנו פותחים פתח לאפשר קליטה גם לאנשים שכנראה לעולם לא יקבלו מעמד של אזרחים בישראל (ויש ביגור מעמד כזה), השאלה אם זה לא פותח פתח מסוכן שבו אנו קולטים חברים שלא יהיו תושבי המדינה? או שאולי זו דרך "להלבין" כל מיני מועמדים אחרים בקיבוץ…נשמח להתייחסות המזכירות.
בעבר הרי קלטנו בני זוג לא יהודים.
ומתבקשת השאלה: מתי הוכנס הסעיף הזה לתקנון קליטה ולמה?
שלום לאנונימי,
הכוונה לבני/בנות זוג של חברים או בנים.
לא למשהו אחר ולא "להלבין" שום דבר כמשתמע מכתיבתך.
אגב, אם יש לך ניסוח טוב יותר, נשמח לשמוע
בריאות איתנה ושבוע טוב
בועז
לבועז שלום,
אז מה הבעיה להכניס את התוספת שציינת לתקנון הקליטה?
למה למחוק ולפתוח פה פתח שאף אחד לא יודע איך ינוצל?
תודה.
נעלה באסיפה
בריאות
בועז
ממה אתה בדיוק חושש? מה הסיכון בקבלה לחברות מי שאינו אזרח?
לאנונימי 13 ו14:
תסביר בבקשה ממה אתה חושש. אם מישהו חי פה שנתיים כמועמד ואחרי כן התקבל לחברות – מה הסכון שאנחנו כחברה לוקחים אם אינו אזרח?
נגיד שאתה מקבל לחברות מי שאינו אזרח, ואז הוא מגורש. מה הזכויות שלו כחבר קיבוץ, שלא חי בישראל?
קצת מוזר, להעניק לאדם מעמד של חבר קיבוץ, כאשר המעמד שלו מבחינת המדינה אינו קבוע, לא?
שלום למה הסיכון,
היות והיום אין צבירת ותק, איננו חייבים בדמי עזיבה לחברים חדשים. בתקנון יש סעיף של פקיעת חברות והוא חל על מי שמרכז חייו לא ביגור. במקרה של גירוש זה מה שיקרה, תיפסק חברותו. אין פה סיכון ממשי.
בריאות איתנה ושבת שלום
בועז
להחריג את הסעיף רק לבני/בנות זוג של חברים, בנים – גם יוצר אפליה.
לטעמי מאד בעייתי לכתוב סעיף לפיו בני ובנות זוגושל בנים,חברים ביגור יוכלו להתקבל לחברות ללא התיחסות לסטטוס שלהם בישראל, לדתם לגזעם ולמינם ואילו לגבי נקלטים אחרים, אשר יגיע יום ובוודאי נצטרך לקלוט גם לא בני משק להשאיר את הסעיף כפי שהוא.
קליטה, היא קליטה, היא קליטה…. אם רוצים להוריד את הסעיף, צריך לקחת בחשבון שזה פתח לכל מי שמעוניין להיקלט ביגור , ללא הבדל דת גזע ומין. מאידך אפשר להשאיר את הסעיף כמו שהוא ולדעת שיש כאלו שזה פוגע בהם, בשלב מסויים. אני חושב שצריך להוריד את הסעיף ולדעת שאולי יבוא יום ואנשים ללא מעמד קבע בישראל ירצו להתקבל ביגור לחברות – ודלתנו תהייה פתוחה. אבל אי אפשר ללכת עם ולהרגיש בלי, או הפוך…..
ועוד שאלה – אם הסעיף הזה מופיע בחוברת השינוי, האם לא נדרש רוב של 75% על מנת לשנותו???
שלום להערה שאלה,
שינוי הסדר הקליטה אינו דורש רוב מיוחס, אלא רוב רגיל. כך כתוב בחוברת
בריאות איתנה ושבת שלום
בועז
חבר טרי – תודה על ההמחשה לתהליכים שיאיר גולן האיר:
״לא רוצים סודנים״ החליק לך בקלות. אך כששמו מראה הממחישה משמעותה של העדפת אדם על פי גזעו או דתו, קפצת כמחוז נחש.
בין אם אתה רשמת את התגובה אליה התייחסתי ובין אם אתה רק מצדיק אותה כמראה וכו'. כבר התרגלנו באתר הזה לגילויי גזענות. לעורך האתר חשובה יותר הזכות להביע דיעה, גם כשהיא גזענית. הוויכוח שלך בעניין הסודנים – איתו, לא איתי. היית מקדם נכון יותר את עמדותיך לו היית מגיב עניינית וככלל, עם גזענות לא מתמודדים בגזענות כלפי קבוצה אחרת.
ומשהו פחות חשוב אבל בל נשכח, האתר הזה הוא הפרצוף שלנו החוצה. כשזר ירצה להבין יגור, הוא יקרא את ההערה שלך ואת השרשור המפואר. לא בהכרח על המציאות המתקיימת כאן.
אין לי כל ויכוח עם העורך – אם יש גילויי גזענות בינינו, עדיף שיצופו על פני המים, וכך אולי נלמד להתמודד אתם. ואז גם יצופו צדקנים שמעדיפים להסתיר את המציאות הלא נעימה, ומתחלחלים כאשר שמים מראה בפניהם.
למה מי שרוצה לחיות ביגור לא רוצה להיות אזרח ישראלי?
לחובב כלבים:
מדובר באנשים עם בני זוג חברי יגור שרוצים אזרחות ישראלית, אך מפני שאינם יהודים על פי ההלכה המדינה (כלומר משרד הפנים שנשלט על ידי המפלגות החרדיות) מעכבת את אישור האזרחות עבורם שנים רבות.
לחברים שלום
בנושא שינוי תקנון קליטה
לפי מה שקראתי פה לא כולם מכירים את מהות הבעייה.
משרד הפנים שנשלט שנים רבות על ידי דרעי והמפלגות החרדיות עושה כל שביכלתו כדי למרר את חייהם של זוגות עם בן זוג שאינו יהודי על פי ההלכה.
במיוחד הוא לא מאפשר לבן הזוג לקבל אזרחות ישראלית שנים רבות אחרי שהזוג הקים משפחה וחי בישראל. אפילו מעמד של תושב קבע הם לא מאשרים. תופעה כזו לא קיימת במדינות דמוקרטיות אחרות, שם מי שנישא לאזרח מתקבל לאזרחות בלי קשר לדתו ומוצאו.
מטרת התיקון היא לאפשר לזוגות כאלו להיקלט ביגור כחברים בתהליך קליטה רגיל, ולא להפוך אותם ל"אזרחים סוג ב" עד שמשרד הפנים יתרצה.
מדובר בבנים ובנות שלנו שרוצים להישאר פה ולתרום לקהילה יחד עם בני זוגם. בואו נעזור להם.