בית / הצבעות / לקראת הקלפי – 4. גישות שונות להורדת נטל המס ביגור – גבי קרדוש

לקראת הקלפי – 4. גישות שונות להורדת נטל המס ביגור – גבי קרדוש

לקראת ההצבעה בקלפי על מס איזון

להלן עיקרי דברים במהלך התגובות להצעת ירון.ש. וקב' חברים בנושא מס האיזון. בהתייחסות לנושא מיזעור ו/או חיסול מס האיזון והשפעתו על דמות החברה והכלכלה ביגור לעתיד לאחר השינוי.

  • נכון מס האיזון כעת גבוה יחסית. אך יש לזכור כי בתוך שנתיים הורד הסף העליון ביגור מ 60% ל 45% צמיצום של כ 3 מליון ₪ בהכנסות לקהילה ממס האיזון והשפעותיו . ויש לדון לאיזו דרגה סופית של מס איזון אנו שואפים כחברה ביגור. נדגיש ונציין כי בצוות ירון.ש. וחבריו יש שאיפה להורידו סופית ל 5% – 10% ו/או לבטלו, (תקנו אותי אם יש כאן טעות )  שזהו לעג לרש או זעקת הקוזק הנגזל !!!.
  • כאשר אנחנו בוחנים את נתוני סך הגבייה של המיסים השונים בתכנית המשק לשנת 2021 ,אנחנו נתקלים בין המקורות בנתונים מדהימים: )1 )׳מס קהילה׳ –. 2 מיליון ש״ח )2 )׳מס איזון׳ – 5.3 מיליון ש״ח )שני המספרים נכונים גם לשנת 2020 ,וגם ל-2021) כלומר, סך ’מס הקהילה׳ הניגבה ביגור הינו כמעט כפול מסך ’מס האיזון׳! במילים אחרות, כ-3/2 מסך המיסוי ביגור בא עדיין – שלוש שנים לאחר תחילת השינוי – מ״מס קהילה/גולגולת״, ורק כ-3/1 מגיע מ״מס האיזון״! לראות ולא להאמין! זאת כאשר כל שיקול של צדק והוגנות חברתית יצביעו על כך שהיחס צריך להיות לפחות הפוך. אין כאן איזון אלא חוסר איזון מובהק המעלה תהיות קשות !!!.
  • הצעת ירון.ש. וחבריו הינה, קרוב לוודאי, הקיצונית מבין ההצעות שהועלו, במגמה של קיטוב בהכנסות, ובכך – בפגיעה בצדק ובהוגנות החברתית של מערכת המס שלנו. וזאת תוך ראיה אינטרסנטית צרה המציעה הטבה רק לרבע מהחברים ביגור, אלה בעלי השכר הגבוה ועם הטבות נוספות כמו רכב בחינם קרנות השתלמות גבוהות ועוד….ואינה מציעה להוריד את מס הקהילה משמעותית, נראה כי משום שלקבוצה זו זהו חלק זניח לעומת הרצון שלה להשיג סוג הטבה לקבוצה זו בלבד.

הצעת ירון.ש. וקבוצתו מנוגדת, למעשה, למטרות חוברת השינוי. היא מעמיקה את הפערים, ולא מגשרת ומאזנת אותם ואינה רואה את ההשלכות הכוללות של ההצעה. קיצוץ מיסים במקום אחד יחייב הגדלת מיסים במקום אחר, או הקטנה משמעותית קיצונית של סל הסובסידיות והשירותים שאנחנו מספקים לשכבות הציבור השונות ביגור, בחינוך, בריאות, דיור, נוי, תשתיות, מזון ועוד ועוד….

. ד"ר עמי כהנא מנתח את שנתון התנועה הקיבוצית 2018, ומעלה תהיות נוקבות על החיים שלנו בקיבוצים

"הידד, אנחנו פטורים. כלומר, ביותר ממאה קיבוצים החברים אינם שותפים באופן ישיר בתחזוקה הישירה של החברה, הרווחה, התרבות והבריאות (ועוד…). כולם כמובן משלמים מס שירותים (מס קהילה), אבל בכל חודש, כאשר נכנס לחשבון הבנק שלהם השכר החודשי …… הוא נכנס שלם ותמים, מבלי שהופרש ממנו מַעשר, תרומה…. לקופה החברית המשותפת שאמורה לשרת את המחויבות החברתית שלנו זה לזה ולכולם".

  • הצעת ירון.ש. וחברים נוספים תואמת מגזר מצומצם יחסית בעלת שכר גבוה ומוגדר יחסית, של חברים מעל גיל 45 ,חברים צעירים או רווקים, ללא ילדים. (שנתיים לאחר השינוי, שנת 2020 = מגיפת הקורונה ההשפעות על בריאות הציבור והמשבר הכלכלי שאיננו יודעים להעריך את תוצאותיו ועוד..)
  • היא נעשית בהליך חטוף ללא דיון ציבורי מעמיק, ללא שידורים חוזרים באתר "חצר יגור" של אסיפת הזום שהייתה בנושא. (רק כ – 30 איש השתתפו/ראו את השידור הישיר מתוך כ 830 חברי יגור).
  • זאת יחד עם הצעות קיצוץ שלא עברו את מבחן הזמן הסביר וזאת תוך טענות שונות לגופים ביגור וקישור מוטעה ומטעה לנושאי בקרה ניהול וחיסכון, (הם חשובים בכל שיטה שנבחר !). ללא דיון והסבר מעמיק על התוצאות וההשפעות האפשריות לאורך הזמן על אורחות החיים והחברה ביגור. כל זאת עוד לפני הדיון בהצעת הצוות לשינוי אירגוני על כל הבטיו (על פניו נראה כי מטרת ירון והצוות שלו להעלים את מס האיזון, הכל ומהר ו/או למזער ו/או להפסיק סיבסוד תמיכה ושימור של ערכי הליבה וצרכים נוספים שהוגדרו להבטחת דרכה  וצרכי הקהילה ביגור. (תקנו אותי אם אני טועה ).

להלן מספר חלקי תגובות נוספים שעלו ברשת לאחרונה בנדון.

מגיב:  הצעת ירון.ש.  מציעה הטבה רק לרבע מהאוכלוסיה בעלת שכר גבוה ועם הטבות נוספות כמו רכב בחינם וכו. לא מציעה לשפר את מס הקהילה משום שלקבוצה זו זה חלק זניח לעומת הרצון שלה להשיג הטבה לקבוצה זו בלבד

  • מגיב:   אנחנו אחרי 3 שנים בשינוי ועדיין לא קיימנו דיון ציבורי לאן אנחנו רוצים להגיע……..אני מסכים שצריך להוריד את מס האיזון לבעלי השכר הגבוה, לדעתי הצעת המזכירות טובה יותר. לרוב בעלי ההכנסות הגבוהות רכב צמוד והטבות  שבנוסף לשכר.
  • מגיב: חברים יקרים, אנו חיים בקהילה שיתופית והרוב הגדול בחר בדרך המאוזנת לצאת לאט לאט מהשיתופיות המוחלטת שהיינו בה ולא בקפיצת ראש. כמות השירותים החיוניים שמסובסדים פה היא גדולה אך מאוד חשובה ומבדלת אותנו מסביבתינו העירונית המנוכרת. מקווה שלא תדעו זאת על בשרכם, אבל העזרה פה בעת משבר רפואי או חינוכי היא ענקית וטוב שכך. ילדינו הרכים מקבלים חינוך למופת שעולה הרבה למשלם המיסים וטוב שכך. מי שלא טוב לו מוזמן להזדכות על דירתו/ביתו ולהצליח לבדו בעולם הגדול
  • מגיב: קשה להפריז בחשיבות הדיון במדיניות המיסוי של יגור…….. בחוברת השינוי כתוב שמטרת המיסוי לשמור על פערים סבירים בין החברים. בפועל אנחנו כבר שלוש שנים במדיניות הפוכה.
  • מגיב: הצעת ירון נותנת הטבות לרבע מה משתכרים ואילו 3/4 מהציבור אינו מעניין אותו,
  • מגיב: לשינויים במס האיזון השלכות מרחיקות לכת על דמות החברה והישוב לאורך שנים. (קל להוריד – קשה להעלות) לאיזה הורדה סופית של מדרגות מס האיזון, אנו רוצים להגיע בסופו של התהליך. בתהליך מתוכננן בהסכמה ציבורית רחבה (רוב של 2/3), או במחטפים תקציביים מתחכמים של קבוצות לחץ.
  • ומתוך תגובת המזכירות להצעת ירון וחבריו: . "מעגל החיים" הוא כזה שלעיתים אנו נדרשים לשלם מס איזון גבוה ולעיתים נהנים משירותים וסיבסודים שונים בקהילה. לעיתים אנו חזקים ומרוויחים יפה, כך שעלינו לשלם מס איזון גבוה אך לעיתים, חס וחלילה אנו יכולים להיקלע לסיטואציה בה נזדקק לתמיכת הקהילה, באופן כזה או אחר. חלק מהנכסים הרבים של יגור הושגו במהלך שנים רבות בהן היינו שותפים בכל, עם תהליך השינוי בחרנו לעזור בסבסוד בעזרת חלק מאותם נכסים וכן באמצעות עזרה הדדית . ההצגה לפיה רק גימלאים ומשפחות בעלות ילדים נהנות מסבסוד בעוד מגזר מסוים נושא בנטל המיסוי אינו נכון ואף יוצר קוטביות בחברה שלנו המבוססת על איזונים דקים וחשובים.
  • השאלה היא: איזה יגור אנחנו רוצים !!! האם הולכים לחברת רווחה בהתאם לרוח חוברת השינוי ביגור או שנגררים למודל של שכונה/ישוב כלשהו במדינת תל אביב/חיפה. מה ההשלכה של הורדת מדרגות מס האיזון על פערי שכר/תקציב ביגור, לאיזה פערים סוציו אקונומיים אנו שואפים להגיע. (האם יחס של 1:3 / 1:5 או יחס של 1:12 / 1:15 ) לאיזה הורדה סופית של מדרגות מס האיזון נשאף.
  • "חברת רווחה קיבוצית", ובמיוחד "ערכי ליבה", היא מודל השינוי שבחרנו ליגור ועליו הסכמנו. להתבסס על מיסוי פרוגרסיבי – "מס איזון",  ולשמור על רמת פערים סבירה בין החברים. כמו כן היא צריכה לספק שירותים ברמה גבוהה: חינוך, בריאות , תרבות, בניה, נוי, תשתיות, השקעות יצרניות, ועוד
  • לאור כל אלה יש להתאחד עכשיו להביא את הציבור הדומם כולל המבוגרים להצבעה בקלפי, ולהתנגד ולהצביע כעת נגד הצעת קבוצת ירון.ש. וחבריו בשלב הראשון. ובהמשך לתמוך בהצעת המזכירות להורדת מס האיזון ל 40% לשנה זו. ההצעה המאוזנת השקולה והנכונה ליגור בעת הזו.  אסור למהר ולהחפז בהחלטות על מס האיזון.       הקפידו להשתתף בהצבעה זו שלא נצטער אחר כך !!!.

ולעתיד החברה ביגור: חובה לקיים השנה דיון רציני ומעמיק בנושא המיסוי והשלכותיו לעתיד, כדי לשמור על החברה ביגור שלאחר השינוי ועל ערכיה כחברת רווחה צודקת עם ערכי ליבה חברתיים קהילתיים ערכיים.

הדפסה

אודות מערכת האתר

בדוק גם

אסיפה 8.1.26, יום ה' בשעה 20:00 במועדון – תב"ע

אסיפה מס' 1.2026 – הזמנה שניה מעודכנת 1. אישור סדר היום. 2. א. הצעת הועד …

7 תגובות

  1. גבי היקר,

    כתבת רבות, אנסה לענות בקצרה ובתמציתיות:
    1. אתה טועה, אין בכוונת הצוות לבטל את מס האיזון וגם לא להורידו ל10%.
    2. הצעת הצוות מאוזנת יותר מהצעת המזכירות ומיטיבה עם כלל קבוצות האוכלוסייה השונות וכוללת הטבות לפנסיונרים והקלה במס הקהילה.
    ההפחתה במס האיזון לא משרתת רק רבע מחברי הקהילה, אלא הרבה יותר.
    בנוסף לכך, בחרת לנסות לצייר את אותה אוכלוסיה כבעלת רכבים והטבות בזמן שחלק לא מבוטל ממנה לא נהנה מההטבות המופלגות שציינת.
    3. ההליך לא נעשה באופן חטוף, הוגשה הצעה מסודרת למזכירות ולאחר מכן עלתה ההצעה באסיפה שזכתה ברוב קולות. כמות המצביעים שלקחו חלק בהצבעה הזו גדול מזו שבשנת 2020.
    4. הצעת הקבוצה תומכת בחוברת השינוי, ומבוססת על המטרה הראשונה שכתובה בה.
    "הרחבת עצמאות החבר וחירותו תוך מימוש הפוטנציאל האישי במסגרת חיי הקיבוץ", וכן, גם באחרות.
    5. בהמשך לפסקה 4 שכתבת, לראייה מצאנו כמעט פי 2 מקורות שניתן לקצץ בהם מבלי לבצע "הקטנה משמעותית של הסובסידיות והשירותים..".

    לחלקי התגובות הנוספות שבחרת לצרף, ברשותך לא אתייחס.

    לסיכום, מחזק את דבריך על כך שצריך לבצע דיון רציני ומעמיק ולדון בשאלות של מהם "צדק, שוויון והגונות חברתית" בקיבוץ המתחדש.

    • מר מס החביב
      כאשר משווים בין הצעת המזכירות להצעת ירון שמיר, מסתבר ש
      1. אין הבדל במיסוי עבור החברים שהכנסתם מתחת לסף של מס איזון השנה (1250 שח +תקה)
      2. החברים שהכנסתם מעל הסף הנ"ל אך פחות מתקה+3300 משלמים *יותר* מס בהצעת ירון שמיר (פעם נוספת – לפי הצעת ירון שמיר הם ישלמו יותר מס!)
      3. היחידים שמשלמים פחות מס על פי הצעת ירון שמיר הם אלו שהכנסתם מעל תק"ה+3300 שח. כלומר הצעת ירון שמיר עוזרת רק בעלי ההכנסות הגבוהות, שהם מיעוט.

      אז איך אתה יכול לכתוב שהצעת ירון שמיר יותר מאוזנת?
      ועוד לא דיברנו על כך שהיא דורשת קיצוצים משמעותיים בתקציב בניין, צח"י, ועוד מסתמכת על קיצוץ דמיוני שיביא הצוות לשינוי ארגוני?

      • מר מס היקר
        הערה לעיונכם:
        אם הייתם מציעים להעלות את הסף המינימאלי שמעליו משלמים מס איזון מ1250 שח ל2000 שח (או מספר אחר – אין בידי הנתונים לקבוע מספר מדוייק, אך לכם במשרד הכלכלי יש גישה לנתונים) –
        ולהשאיר את הדרגה המקסימאלית (45%) ללא שינוי,
        הייתם מגיעים להצעה שמיטיבה עם כל אלו שמשלמים מס איזון, בניגוד להצעתכם שמיטיבה רק עם בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר.

        ונשאלת השאלה: מדוע לא בחרתם בדרך זו?
        ויש מן הסתם דרכים נוספות שאני חושש שלא שקלתם.
        אם יש לך תשובה אנא העלה אותה
        אם אין לך, הרי שיש להצביע נגד הצעתכם גם אם מסכימים עם העיקרון שצריך להוריד מס איזון.

  2. למר מס היקר.
    נראה כי אתה הפכת לדובר קבוצת ירון (מיום ה16.1.21 ועד היום 19.1.21 ) הנך המגיב היחידי בשם הקבוצה.
    * בתור דובר הקבוצה שמחנו לשמוע לראשונה כדבריך:כי ", אין בכוונת הצוות לבטל את מס האיזון וגם לא להורידו ל 10% ". על כך צריך שיערך הדיון החשוב ביגור ולא במחטף..
    מקובלים גם דבריך בסיכום "על כך שצריך לבצע דיון רציני ומעמיק ולדון בשאלות של מהם “צדק, שוויון והגונות חברתית” בקיבוץ המתחדש".*
    * דברים אלה מחזקים ביותר את הצעת המזכירות וחברים נוספים ללכת במתינות להורדת מס איזון השנה ל 40% בלבד, ולהחליט על המטרות של החברה ביגור בעניין המיסוי אלא רק לאחר דיון מסודר ומעמיק המתייחס לשילוב כל חלקי החברה וצרכיה ביגור כחברה צודקת וכמופיע בחוברת השינוי. ולא לקבוצת בעלי אינטרסים צרה.
    * בשאר ההבטים יש דעות חלוקות.

  3. מגיב בדרך המאוזנת

    למר מס – וקב' ירון.ש. וחברים
    להלן מספר תגובות המכילות עיקרים חשובים.
    מגיב: חברים יקרים, אנו חיים בקהילה שיתופית והרוב הגדול בחר בדרך המאוזנת לצאת לאט לאט מהשיתופיות המוחלטת שהיינו בה ולא בקפיצת ראש. כמות השירותים החיוניים שמסובסדים פה היא גדולה אך מאוד חשובה ומבדלת אותנו מסביבתינו העירונית המנוכרת. מקווה שלא תדעו זאת על בשרכם, אבל העזרה פה בעת משבר רפואי או חינוכי היא ענקית וטוב שכך. ילדינו הרכים מקבלים חינוך למופת שעולה הרבה למשלם המיסים וטוב שכך. מי שלא טוב לו מוזמן להזדכות על דירתו/ביתו ולהצליח לבדו בעולם הגדול
    מגיב: קשה להפריז בחשיבות הדיון במדיניות המיסוי של יגור…….. בחוברת השינוי כתוב שמטרת המיסוי לשמור על פערים סבירים בין החברים. בפועל אנחנו כבר שלוש שנים במדיניות הפוכה.
    מגיב: הצעת ירון נותנת הטבות לרבע מה משתכרים ואילו 3/4 מהציבור אינו מעניין אותו,
    מגיב: לשינויים במס האיזון השלכות מרחיקות לכת על דמות החברה והישוב לאורך שנים. (קל להוריד – קשה להעלות) לאיזה הורדה סופית של מדרגות מס האיזון, אנו רוצים להגיע בסופו של התהליך. בתהליך מתוכננן בהסכמה ציבורית רחבה (רוב של 2/3), או במחטפים תקציביים מתחכמים של קבוצות לחץ.
    ומתוך תגובת המזכירות להצעת ירון וחבריו: . “מעגל החיים” הוא כזה שלעיתים אנו נדרשים לשלם מס איזון גבוה ולעיתים נהנים משירותים וסיבסודים שונים בקהילה. לעיתים אנו חזקים ומרוויחים יפה, כך שעלינו לשלם מס איזון גבוה אך לעיתים, חס וחלילה אנו יכולים להיקלע לסיטואציה בה נזדקק לתמיכת הקהילה, באופן כזה או אחר. חלק מהנכסים הרבים של יגור הושגו במהלך שנים רבות בהן היינו שותפים בכל, עם תהליך השינוי בחרנו לעזור בסבסוד בעזרת חלק מאותם נכסים וכן באמצעות עזרה הדדית . ההצגה לפיה רק גימלאים ומשפחות בעלות ילדים נהנות מסבסוד בעוד מגזר מסוים נושא בנטל המיסוי אינו נכון ואף יוצר קוטביות בחברה שלנו המבוססת על איזונים דקים וחשובים.
    השאלה היא: איזה יגור אנחנו רוצים !!! האם הולכים לחברת רווחה בהתאם לרוח חוברת השינוי ביגור או שנגררים למודל של שכונה/ישוב כלשהו במדינת תל אביב/חיפה. מה ההשלכה של הורדת מדרגות מס האיזון על פערי שכר/תקציב ביגור, לאיזה פערים סוציו אקונומיים אנו שואפים להגיע. (האם יחס של 1:3 / 1:5 או יחס של 1:12 / 1:15 ) לאיזה הורדה סופית של מדרגות מס האיזון נשאף.
    “חברת רווחה קיבוצית”, ובמיוחד “ערכי ליבה”, היא מודל השינוי שבחרנו ליגור ועליו הסכמנו. להתבסס על מיסוי פרוגרסיבי – “מס איזון”, ולשמור על רמת פערים סבירה בין החברים. כמו כן היא צריכה לספק שירותים ברמה גבוהה: חינוך, בריאות , תרבות, בניה, נוי, תשתיות, השקעות יצרניות, ועוד…
    לאור כל אלה יש להתאחד עכשיו להביא את הציבור הדומם כולל המבוגרים להצבעה בקלפי, ולהתנגד ולהצביע כעת נגד הצעת קבוצת ירון.ש. וחבריו בשלב הראשון. ובהמשך לתמוך בהצעת המזכירות להורדת מס האיזון ל 40% לשנה זו. ההצעה המאוזנת השקולה והנכונה ליגור בעת הזו. אסור למהר ולהחפז בהחלטות על מס האיזון. הקפידו להשתתף בהצבעה זו שלא נצטער אחר כך !!!.
    ולעתיד החברה ביגור: חובה לקיים השנה דיון רציני ומעמיק בנושא המיסוי והשלכותיו לעתיד, כדי לשמור על החברה ביגור שלאחר השינוי ועל ערכיה כחברת רווחה צודקת עם ערכי ליבה חברתיים קהילתיים ערכיים.
    הקפידו להשתתף בהצבעה זו שלא נצטער אחר כך !!!.
    הדפסה

  4. הדיון בהורדת רמת המס לא צריך להפתיע אף אחד.מלכתחילה היה ברור..
    —————————
    הערת המערכת:
    חולדאי 1 שלום,
    לצערנו תגובתך היא בניגוד לסעיף 1 בתקנון הכתיבה לאתר – כתיבה עניינית,
    וסעיף 2 – כתיבה מכבדת.
    לכן לא נוכל לפרסמה ואיתך הסליחה,
    המערכת

  5. ההצבעה לא ברורה
    הקהילה הוציאה ב- 2020 יותר ממיליון שקל חריגה … ואף אחד לא הביא את הנושא להצבעה חוזרת
    מכל מה שקורה כרגע ניתן להבין שבשנת 2021 כל חריגה קלה מתוכנית המסגרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *