(דברי הפתיחה לערב מוצאי יום הכיפורים)
אנו מתכנסים בערב זה לציון יום הכיפורים בקהילתנו ,שמרביתה מקיימת אורח חייים חילוני .ואף על פי כן כחברה שידעה לשלב בין מסורת יהודית עם חיי הקהילה שלנו, והבאנו את סדר פסח נוסח יגור ואת הקדיש שלנו וחגים אחרים ,מן הראוי שנהפוך למסורת את ציון יום הכיפורים בתוכנו משולב במסורת ואורח חיינו.
ביום הכיפור מתקבלות התפילות להסרת החטאים וכיפורם. תשובה וביטול הנדרים שבין אדם למקום (אלוהים) ובכך סולח האל על החטאים. אבל בין אדם לחברו יום הכיפור אינו מכפר עוולות אלא לאחר שירצה אדם את חברו ,הן בדברי סליחה או פיצוי, (משנה, מסכת יומא )בכך אנו מכירים כי דרך ארץ קדמה לתורה.
כקהילה, אנו ראשית ,בני אדם חושבים ,ובעלי דעות ואין לנו לחשוב ולהתבטל בפני אחרים כי אנו עגלה ריקה. נכון כתב יוסף חיים ברנר(מן הזיכרון)
״אנו היהודים החיים בין אם אנו מתענים ביום כיפור או מעשה אפיקור אוכלים בשר בחלב בין אם אנו מחזיקים במוסרה של תורה ,ובין אם לא, אנו איננו חדלים להיות יהודים. דוברים שפה יהודית ,מקבלים מזוננו הרוחני מספרותינו היהודית והולכים לקרב להגן על חיינו כיהודים״
הערב הזה נשמע דברם וסיפורם של חברים מתוכנו ,שקולם כמעט לא נשמע בציבור, אשר חלקם עברו תהליכים ארוכים של חוסר סובלנות אליהם ואפילו פגיעה עד שהשתלבו בתוכנו (ואולי לא לגמרי בשל כך)ובכך נעצים את את התובנות שלנו לגבי חיינו כקהילת חברים משתפת.
בהבנתנו את הקושי של החברים שידברו כאן מודים להם מראש על שיצאו עם סיפורם (לא דבר מובן מאליו),וכמובן לצוות שלקח על עצמו לנסות ולשלב מסורת יהודית לאורח חיינו כאן .שנפגש כך גם בשנה הבאה. חתימה טובה.
הקהילה שלנו לא מוכנה עדיין לשמוע ולהכיל סיפורים של קשיים אמתיים בקליטה לקיבוץ.
כל מי שהופיע הופיע עם קורות חיים ולא עם הקשיים בקליטה שלו.
הקהילה שלנו לא באמת מוכנה לשמוע לא באמת מוכנה לשים מראה להתנהגות שלה
התמונה הנלווית לרשימה של אבישי ממש אינה ממאימה וכן לאופי הערב שעסק דווקא בצדדי יום הכיפור שאינם דתיים. אך הדבר לא בידנו אלא ביד העורך שגישתו לעיניין ידועה
=======
גדי רביב: צודקת. באמת התלבטתי ובלחץ זמן בחרתי בתמונה דתית. אבל אין לי בעיה להחליף אותה…דווקא השיחה סביב איזו תמונה צריכה להופיעה נראית לי חשובה. את מוזמנת לשלוח או להציע חלופה מדוייקת יותר, אלא אם כן תמונה ג'נרית של יגור, הכרמל נניח, תספיק.
גנריקה ביגור.
שני הוריי, כמו מרבית הנפטרים במדינת ישראל ובעם היהודי, נעטפו בטלית לאחר מותם, לפני קבורתם (ואגב, לא בארון. לא נרשמה טראומה).
ביגור נוהגים לתלות טלית ביום השואה, בלוח המודעות במבואת חדר האוכל. וככל שהיא מרוטה ומצהיבה הרי זה משובח. זכורני גם שדגל כחול לבן מונף אצלנו ביום העצמאות. ודאי לא יצרום לכם אם אזכיר שהפסים הכחולים בדגל הזה מייצגים את הטלית, שמהווה כיום סמל תרבותי יהודי וישראלי ממדרגה ראשונה.
לגופו ש.ע., אף אחד לא היה שם לב אם העורך היה מחליף את התמונה ל"יגורית גנרית" (מה זה בדיוק? שדה כותנה? משפחה מחויכת על קלאב קאר? ) אבל הדיון המוזר הזה, שפתחתם ביחס לתמונה, שגם אם בהיסח דעת או מחוסר זמן, בכ"ז נבחרה לייצג אירוע נהדר, שיוצק תוכן תרבותי ליו"כ, עדיין היום הקדוש ביותר לעם ישראל…מה הדיון הזה מבטא?
בישוב הישראלי-חילוני שלנו יש רבים שמכבדים מאוד את מסורת ישראל. ככה זה כשתקנון חתונות ולוויות מאפשר התבוללות עם אזרחי ישראל שמעבר לשער הצהוב. אבל אני יודע שגם בקרב חלק מאלה שגדלו כאן. מבחינתי, בישוב שלנו, תמונת הטלית שגדי בחר מהווה מופע של גנריקה יגורית קסומה. ואם מישהו מערער על זה, יש לי חדשות בשבילו – זה עוד כלום לעומת שיקרה כשהבתים ביגור יהיו סחירים לכל המרבה במחיר.
שני הורי נפטרו ונקברו בארון כמו מרבית החברים וציון יום כיפור אצלנו היה בין אדם לחברו שיום כיפור אינו מכפר על עוולות בינהם גם הרשומה של אבישי כמבוא לערב עסקה בזהות שליום כיפור בחברה החילונית ללא סממן נראה אולט של גישתפולתית לכפר עוונות מול המקום.
משום כך גם העורך שאין להאשימו בחוסר קשר למסורת היהודית,הבין ושינה את תמונת הרקע.
כל מי חפץ בתפילה וטלית וסממנים כאלו מצא אותם בבית הכנסת ואני מכבד אותם ואת תפילתם
ובאשר לאיומך על עתיד יגור הנה עוד סיבה להצביע בעד הסדר ולא כל דבר אחר
קודם הדרת מהשיח היגורי סמל ישראלי-יהודי שחשוב לחלק מהחברים כאן. עכשיו את שולחת אותם לבית הכנסת להתפלל? "ציון יום כיפור אצלנו.." מי זה אצלנו? אצלך? היה ערב נהדר, סיפורים מרתקים, בסימן קבלת האחר. החליט העורך שתמונת יו"כ שלו היא טלית ואילצת אותו לשנות לתצלום אוויר של יגור. אז מה? בפרסום אירוע חנוכה גם שם ייאלץ לשים תמונת נוף במקום חנוכיה?
בואי נעצור את זה כאן, נחיה, ניתן לחיות, ונכבד איש את רעהו.
הגזמת לגמרי .חנוכיה מסמלת את חנוכה טלית וספר תפילה מתאים לכל יום מהשבוע ובדרך כלל(ולא ליגור) גם לקבורה יהודית דתית,כולל שבת, לאלו שמחזיקים במוסרה של תורה. לכן אין קשר לארוע יום כפור ורוחו כפי שהתקיים כאן ,וודאי לדברי אבישי כאן. לתמונה זו שאפילו העורך שהוא משמש כרב הבין את חוסר הקשר לתמונה(לאו דוקא לתמונה המתאימה באמת)מדוע לא שופר למשל?