דו"ח בקרה – ערבוב עבודה פרטית וציבורית בענף הבניה / קיבוץ יגור
רחלי ואודי היקרים,
לבקשתכם, ביקרתי את הטענות שיפורטו להלן, כי בענף הבניה שבקיבוץ, עובד שאושר על
ידי הגורמים הרלוונטיים בקיבוץ לעסוק בעבודה פרטית בנוסף על עבודתו בענף, "מועל
בכספי יגור".
רקע :
ענף הבניין הינו ענף מרכזי וחשוב בקיבוץ והוא נוהל בשנים האחרונות, עד לאחרונה, על ידי
סיון שביט.
בענף מועסקים עובדי בניה בתחומים השונים ועליהם מנצח מנהל העבודה – מחמד ח'אלד,
אבו-ג'ואד, תושב שפרעם. מחמד עובד שנים רבות בקיבוץ בענף הבניה, במהלך השנים
נשלח ללימודי הנהלת-עבודה ולאחר סיום הכשרתו משמש בפועל בתפקיד בענף.
ברקע הדברים, מצוקת אמת בשיפוץ ו תחזוק דירות מגורים בקיבוץ בשילוב רצון טבעי של
החברים והדיירים לשפר את איכות חייהם באמצעות שיפוצים במבנים.
לאור זאת, הוחלט בזמנו בקיבוץ כי מעבר להיקפי השיפוץ והתחזוקה שהקיבוץ מממן
באמצעות ענף הבנייה, יכול כל חבר ודייר לשפץ את משכנו וזאת בעזרת כל בעל מקצוע
שיבחר, בין היתר עובדי ענף הבנייה.
בשנים האחרונות, מעבר לצוות העבודה הקבוע של ענף הבנייה, הוכנסו לעבודות שיפוצים
בקיבוץ קבלני משנה שונים, נוספים.
היקף הבקרה :
בעקבות התערבות של הנהלת הקיבוץ בנעשה בענף הבניה, התערבות שהביאה לזעזועים
בענף, צצה לפתע טענה, שלמרות שהיא קשורה לצנעת-הפרט, פורסמה ברבים, בעיקר
ברשתות החברתיות, אך לא רק, לפיה :
מנהל העבודה, מחמד, מבצע עבודות פרטיות בקיבוץ, ללא חיוב הלקוחות בגין חומרים,
מבצע את העבודות הפרטיות במהלך יום העבודה ועושה זאת באמצעות צוות הבניין.
נתבקשתי על ידי רחלי ו אודי, לבקר את אמיתות הטענות החמורות והיקפן.
שיטת הבקרה :
ברקע הדברים, לי אישית אין הכרות מוקדמת עם הקיבוץ, אופן התנהלותו והאנשים
הרלוונטיים.
ביקרתי בקיבוץ, שהיתי בו, ראיתי את המקומות הרלוונטיים,
קיבלתי רקע מקיף ומפורט מהנהלת הקיבוץ,
נועדתי עם סיון לשיחה ב 4 עיניים, עניינית ומכובדת,
נועדתי לשיחה עם מחמד ב 4 עיניים, עניינית ומכובדת,
קיימתי שיחות בתצורות שונות עם כלל המעורבים בתחום המבוקר, לא תמיד באופן ישיר ו
גלוי, במטרה להימנע מלקבל תשובות שאינן אותנטיות.
פנו אלי, ביוזמתם, גורמים נוספים ושוחחתי עימם,
קיבלתי לידי, מכלל הגורמים שלעיל, מסמכים רבים, חשבונות, מידע כזה או אחר ולמדתי את
כולו.
השיחות התקיימו בעברית ו בערבית.
תוצאות הבקרה :
מחמד עושה עבודות פרטיות בקיבוץ באישור ובסמכות, במשך שנים רבות, ורבים מתושבי
יגור העדיפו את פועלו על פני רבים אחרים.
מחמד עושה עבודות פרטיות אלה לאחר שעות העבודה שנקבעות על ידי ענף הבנייה.
חיוב בחומרי הבניה נעשה דרך ענף הבנייה לאור דיווח של תושבי יגור הרלוונטיים אך בעיקר
בזכות דיווחו של מחמד לענף הבנייה בגין חיובים אלה.
גם אם נעשו עבודות פרטיות ללא הפרדה מוחלטת בין הציבורי ל פרטי , הן נעשו בתום לב,
ובמידת הטעות האנושית המותרת לכל בן אנוש.
על אף שהטענות כנגד מחמד יוחסו לתקופת זמן קצרה ועכשווית, בחנתי עד כמה שאפשר
את הדברים גם אחורה, ולא מצאתי בעיתיות בפועלו בתחום זה.
להתרשמותי, מחמד שאינו בן-יגור, רואה בקיבוץ את ביתו ומקפיד על קלה כחמורה בכל
הקשור לענף הבנייה.
מצאתי עדויות לזכות מחמד, שעל אף היקפי הפעילות של ענף הבנייה שמאוד גדלו בשנים
האחרונות ובשל כך, לעיתים, יצרו אי-סדר ברישומים, היה זה דווקא מחמד שהקפיד על כל
רישום ועבודה וסייע בכך להצלחת ענף הבנייה ביגור.
סיכום והערות :
כל מי שפניתי אליו וביקשתי לשוחח עימו – שיתף פעולה !
זה לא דבר טריוויאלי ולכן ראוי לכל הערכה. הדבר מעיד על בגרות ונעים היה לחוות את זה.
היקף פעילות ענף הבניה גדול מאוד בשנים האחרונות ושווה לחשוב על שינויים
ניהוליים ומבניים בו, כדי לייצר שליטה ובקרה אפקטיביים יותר.
ברקע הדברים, נודע לי על תקיפה של מחמד, ביגור, על ידי בני משפחה של אחד
מקבלני השיפוץ שהועסקו ביגור.
כמי שבקיא בתרבות המגזר הערבי, חשוב מאוד לזמן את הקבלן לשיחה אצל אחד ממנהלי
הקיבוץ, שתבהיר לאותו קבלן כי הוא פוטר על ידי מנהלת קהילה כחלק משורת פעולות
שננקטו .
מילה אישית : בעולמנו הנוכחי בו התקשורת זמינה, מהירה, בלתי מוגבלת,
לעיתים אנו שוכחים שבקצה של שיחה, פוסט, תמונה, אמירה – עומד אדם, גוף ונפש, שבגלל
מורכבות הנפש יכול להיפגע קשות, גם אם לא רצינו בכך.
הבסיס ל 'צנעת הפרט' הינו המשפט – ו "אהבת לרעך כמוך".
תודה על ההזדמנות
בברכה
דודי רבאל
תודה רבה על הדיווח
"כמי שבקיא בתרבות המגזר הערבי, חשוב מאוד לזמן את הקבלן לשיחה אצל אחד ממנהלי
הקיבוץ, שתבהיר לאותו קבלן כי הוא פוטר על ידי מנהלת קהילה כחלק משורת פעולות
שננקטו ."
למה מתכוון הכותב במשפט זה ?
מציע לכותב הדוח, שכוונותיו טובות, לעיין בערך של ויקיפדיה בנושא- "מיקרו- אגרסיה " https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%99%D7%A7%D7%A8%D7%95-%D7%90%D7%92%D7%A8%D7%A1%D7%99%D7%94
ולהיות יותר מיודע בפעם הבאה שהוא (חלילה) פותח במשפט כמו "כמי שבקיא בתרבות המזגר הערבי" את הצעותיו ומסקונותיו בדוח ציבורי.
יש אנשים שמשפט כזה (שמרמז כי התנהלות אדם ערבי אחד משליכה על תרבות מגזרית שלמה) עלול לעורר בהם חלחלה.
תודה.
הדיווח ניתן יותר מידי לפירושים שזה בדרך כלל ניראה כמו שליכט…כמו רצון להלך בין הטיפות ולסגור ענין.לטעמי ,ממש לא רציני .מדובר בכספנו ומותר לנו לדעת מה בדיוק היה ? למה קוראים "טעות בתום לב" ? על כמה "מיקרים" מדובר ?האם היתה טעות כנ,ל גם לרעתו?ועם כל הכבוד למוחמד שהוא אכן בחור חביב וחרוץ,האם חברותי רבת השנים מאוימת ע"י הנ,ל…
כעוד מישהו שבקיא בתרבות המגזר, מריח שהיה פה עוד טיוח. רבים מהחברים ששכרו את מוחמד ונהנו משירותו (אני בינם) בסוף שילמו לו במזומן, שידוע לכל שזה מעיד על משהו. מדובר בעשרות עבודות לאורך השנים, האם אכן חלק מהמזומן הזה חזר לקיבוץ וכיסה את עלויות החומרים שנמשכו?
המנהל הבא של הענף צריך להיות קפדן מאוד ועם שליטה אבסולוטית על המחסן וכליו.
חייב להיות נוהל ברור של הפרדה בין הפרטי לציבורי ואין למשוך חומרים לעבודות פרטיות אלא להזמינם בנפרד מהספקים.
שנמשיך ונתקדם ונבנה את בתינו במהרה
כך גם לגבי ענף הנוי.. מה נעשה שם בין הפרטי לציבורי?
לאור הדו"ח שרק מדגיש את חוסר היכולת של העובד "התמים" להבדיל בין פרטי לציבורי ולאור ההדגשה כי לכאורה הכול טעויות בתום לב
חייבים לא לאפשר לחלוטין שערבוב כזה יוכל לקרות
לכן כל מי שעובד בקיבוץ-לא יכול לבצע בו עבודות פרטיות
כל מרכז ענף יוכל ליזום מתן שירותים לחבר בתשלום מלא לענף ולענף יהיה מותר לכסות צורך בשעות עודפות דרך תשלומי החברים על הדברים העודפים
רק כך נמנע מלשים את אותם עובדים "תמימים" במקום שהם לא מסתבכים
חברים יקרים
כמו שנאמר לפניי , רבים מאיתנו נעזרו בעבודות פרטיות ושילמו במזומן , זה לא אומר שמי שעשה את השיפוצים הללו לא שילם ליגור עבור החומרים שבהם הוא התשמש .
בואו לא נתמם , בגדול זה אינטרס של החברים להוזיל עליות וגם להכיר את מי שמבצע עבורם את העבודה ויכול לבצע תיקונים במידת הצורך . אם זו לא היתה המציאות שלנו והכל היה מקיים "לפי הספר" לא היינו דנים בסוגייה הזאת.
=========
הערת המערכת:
לוואו
טיפה הגזמת, גם בלהחשיד ענף שלם וגם להכתים חברים שאולי התנהגו אחרת, ובצורה תקינה, וגם לבטל בצורה גורפת את מוסד הביקורת ולהחשיד את אנשיו
גם המטאפורה מתחום בעלי החיים חריפה מדי
סגנון הדברים לא עומד בכללי הכתיבה באתר
ועמך הסליחה
לצוות האתר
תודה שתיקצרתם את דברי
אבל לא היה בהם בלהכתים אף אדם ספציפי ולא הוזכרו שמות או ענפים – אתם אלו שהשכלתם להבין מבין השורות…
לעיקרו של עניין – אנשים שעובדים בניגוד לכללים (תשלום במזומן ללא קבלות גם אחרי שכולנו כבר ראינו לאן זה מגיע פעם אחת ולא לפני הרבה שנים)
שלא יתפלאו כל פעם שמתפוצצת פרשה אחרת . (הנקודה במקומה)
מכתיבתך היה ברור למדי למי הכוונה ואת מי עשויה להכתים תגובתך.
אנחנו לא שונים או משכילים מכל חבר/ה, מה שאנחנו "השכלנו להבין" או שנמצא "בין השורות" כפי שרשמת – מבין כל חבר כנראה