חברות וחברי יגור היקרות והיקרים
לפני שנוחתים בחיקה החמים והנוח (אם מתעלמים מהסאוב והשחיתות) של הרבנות הראשית, כדאי לשאול פעם נוספת:
האם באמת לא ייתכן מטבח שיגיש אוכל כשר ולצידו אוכל שאינו כשר?
מסתבר שגם ביהדות האורתדוקסית יש כאלו הסבורים אחרת.
למשל העמדה המוצגת בפסק הלכה של בית המדרש ההלכתי של בית הלל, המעודד אנשים דתיים להתארח ולאכול בביתו של אדם שאינו שומר כשרות, וזאת "כדי להרבות רעות ואחדות בעם ישראל".
להלן פסקה רלוונטית לעניינינו מתוך פסק ההלכה הנ"ל:
"אע"פ שההלכה קובעת שאדם אשר אינו מקפיד על מצווה מסוימת אין לו נאמנות בדברים הקשורים לאותה מצווה, במציאות ימינו יש רבים שאמנם אינם מקפידים בעצמם על כשרות, אך מכבדים מאוד את שומרי הכשרות והמסורת, ונזהרים מלהכשילם. כן רבים מדקדקים על עצמם שלא לשקר ולרמות את חבריהם. במקרים כאלו, כלומר כשאנו יודעים שמדובר באדם ישר והגון, ניתן לסמוך על דבריו בענייני הכשרות. קל וחומר שניתן לסמוך על המארח כאשר מדובר בשכן קרוב או באדם שהוא חבר לעבודה, וברור לנו שהוא מכבד אותנו ואינו מעוניין חלילה לפגוע בדברים החשובים לנו. במקרים אלו נוכל לסמוך על דברי המארח שהאוכל נקנה במקום כשר. מכיוון שלא ברור שכל אחד יודע מהו מקום כשר וכיצד מוודאים זאת, הרי שיש צורך לשאול אותו היכן נקנה האוכל, ואם המקום ידוע לנו כמקום הנמצא תחת כשרות – ניתן לסמוך על כך"
על פי גישה זו שומר כשרות יכול להתארח ולאכול עם מי שאינו שומר כשרות, בתנאי שהשני מכבד את מנהגיו של שומר הכשרות, ועושה כל שביכלתו כדי שהאוכל שהוא מגיש לו הינו אוכל כשר. לא נאמר בפסקה זו ולו ברמז שגם על המארח לאכול רק אוכל כשר, או שעל המטבח של המארח להיות מטבח כשר.
ההצעה העומדת היום להצבעה משמעותה אי כיבוד מנהגיהם של חברים המתנגדים שיכפו עליהם מנהגים דתיים הנוגדים את אורח חייהם, כמו שמירת כשרות. בכך היא ממשיכה ומעצימה טעויות שנעשו בעבר, כאשר הוחלט להחרים ספקי מזון לא כשרים ולהפסיק להכין אוכל לא כשר במטבח, וזאת מבלי להתייעץ ומבלי ליידע את כלל הציבור.
ספק אם הצעה זו תביא רווח כלכלי משמעותי, אך רעות ואחדות וודאי שלא תביא.
חברים וחברות חביבים\ות – אנא הצביעו נגד הצעה זו, ותבוא עליכם הברכה.
שלמה מורן